Denemarken

Denemarken

Op doortocht door Denemarken een stop gemaakt in Struer aan de Limfjorden. De Limfjorden door snijd Jylland van de Noordzee tot aan de Aalburger bocht en Struer ligt aan het zuidelijke deel. Is was er al eens meer geweest en wist dat het een bescheiden spoorweg knooppunt was met werkplaats en een museum baan.

 

 

Op het station stonden de treinen naar Thisted gereed voor vertrek. De DSB was ook hier vervangen door de ons bekende particulieren vervoerders. Dit is een ex DSB stel wat in de nieuwe kleuren is gezet

Na een korte wijl kwam er van uit de noordelijke richting de tegentrein met bestemming Arhus. Dit was er een van het nieuwste type AR.

De Mch in zomer tuniek inspecteerde nog snel de water voorraad voor vertrek.

Leuke reclames heeft men daar.

Op spoor 3 liep nog een treinstel van uit de zuid binnen

Drukte op het station

Alle perronsporen zijn nu bezet. Het duurt niet lang meer of alle treinen zijn weer verdwenen en keert de rust terug.

In die rust was er alle tijd om de omgeving te inspecteren. Het eerste wat opviel was een zgn beveiligingswissel. Wij doen het hier met een enkele tong, zij met een heel wissel. Water en elec. voor overstaande treinstellen. Wat verder van het station gelegen lag de werkplaats van de DSB. Zoals in Denemarken gewoon, lag ook hier de draaischijf nog verscholen tussen het onkruid. De brug zag er nog goed uit. Je kon zien dat er toch nog regelmatig onderhoud aan gedaan wordt.

Niet slecht. Op de achtergrond enkele merkwaardige voortuigen die een naderonderzoek rechtvaardigen.

    Bij de voormalige goederenloods stond een voertuig wat direcht mijn aandacht trok.

Ik heb geprobeerd om deze plaat op BNLS raadplaatje te zetten maar daar was hij na zeer korte tijd weer verdwenen? Het is waarschijnlijk een machine die in WW II daar dienst heeft gedaan.

Nog zo’n merkwaardig ding. De DSB specialisten weten hier denk ik wel raad mee.

Een drie assige Machine in de oude DSB kleuren

en hier in de nieuwe outfit. Beide machines staan al geruime tijd buiten dienst en zijn eigendom van de museumclub.

Toen ik 14 jaar geleden hier was heb ik deze machine nog voor de trein zien staan. Nu is het een staties monument in Struer.

De staat van onderhoud is nu ook niet om over naar huis te schrijven. Jammer maar helaas.

Op het terrein bij de wekplaats en de draaischijf stonden nog meer museum voertuigen Zoals deze “Hulpwagen” Postwagen (links) en Postwagen (rechts) Zelfs een City OverNight was nog aanwezig Ik kan mij nog herinneren dat deze dienst deed in Lemvig bij de Lemvigbanen

Net zoals deze motorwagen

en stoomlocomotief

Bij de draaischijf stonden deze old timers te verrotten Of het ooit nog eens iets zal worden??????

Ook deze ex rangeer-auto weet niet waar of dat hij/zij aan toe is

Wachten op beter tijden?

Tot mijn grote verbazing was dit seinhuis nog steeds in gebruik ook al waren de armseinen verdwenen.

Aan de ballast te zien is dit spoor nog niet zo heel lang geleden vernieuwd. We kijken in de richting van het noorden.

Voor vragen, aanvullingen of opmerkingen