NORDDEICH-MOLE

NORDDEICH-MOLE

“Kursbuchstrecke 280” begint eigenlijk in Hamm en gaat verder over Münster, Rheine, Lingen, Meppen, Aschendorf, Papenburg, Leer,  Emden, Norden naar het eindpunt Norddeich-Mole. Alleen het stuk Rheine – Emden-Norddeich heeft in de stoomtijd van de zeventiger jaren enige bekendheid gekregen door o.a. de zware ertstreinen die vanaf Emden in dubbeltractie werden gereden. Aan het begin der 70er jaren was  Bw Rheine het belangrijkste stoomdepot aan de niet geëlektrificeerde Emslandstrecke. Bw Rheine stelde de locomotieven uit de serie 012, 042 en 043 voor de  D- en ertstreinen. In 1974 waren de D-treinen op de Emslandstrecke de laatste  “planmässig” Sneltreinen die door stoomlocomotieven getrokken werden. Nu in 2010 is alles grondig veranderd. De stoomlok is verdwenen van de  Eemslandbaan en aan de stations en depot is de tand des tijd ook niet geheel geruisloos voor bij gegaan.

Op een vakantie ben ik eens gaan kijken hoe of dat het einde van  “Kursbuchstrecke 280” er heden ten dage bij ligt.

 

 

Norddeich is geen Norddeich-Mole. Het is net zo iets als Hoek van Holland en Hoek van Holland strand Zelfs het redelijk nieuw aandoende bij gebouwtje ziet er redelijk vervallen uit Ook de voormalige goederenloods heeft zijn beste tijd gehad Echte Duitse keien leiden nog steeds naar het voorplein waar, hoe is het mogelijk, nog steeds de stadsbus stopt! Je denkt bij het zien van deze plaat dat dat nooit meer zou gebeuren. Een echte 012  voor de trein ! Als of men het gehoord had!!! In Station Norden, dat is eigenlijk “Het” station, stond tot mijn grote verbazing(en verrassing) een heuse 012 op zijn passagiers uit Norddeich te wachten. De 01 1066, want dat was de lok, is hier uitgerust met een dubbele tender zodat lange stukken gereden kunnen worden zonder water te nemen. Immers haast alle faciliteiten voor stoomloks zijn overal verdwenen!De 01 1066 is in Emden gekeerd of gedriehoekt! Dat weet ik niet precies.  We kijken hier van Norddeich in oostelijke richting richting naar station Norden. Alles ademt een serene rust uit. De trein links is de doordeweekse stopper voor de spitsdienst en op spoor 3 staat de IC te wachten tot dat het zijn tijd is. Het is de 110 507-1 Uit de richting Emden komt de regional zug binnen. Deze zal stoppen op Norddeich en dan door gaan naar Mole. Het is de 146 101-1 met een stam dubbeldekkers. Nadat de 146-101-1 zijn passagiers heeft afgezet op Norddeich gaat hij met aangepaste snelheid door naar de bootsteigers bij de haven. De 110 352-2 die als warme reserve staat opgesteld op het uiterste opstelspoor. Na vertrek van de regiotrein naar de pier gaat het sein op rood. Er begint leven te komen in de 101 116-2 Alle seinen staan op rood en de spoorbomen zijn/gaan dalen De regio trein heeft zijn passagiers die met de boot uit Juist en Norderney zijn gekomen aan boord genomen en komt nu terug naar Norddeich/Norden De eerste passagiers voor de volgende trein komen er al weer aan. Langzaam verdwijnt de  146 101-1 uit het zicht Dit is nu Norddeigh-Mole! Links de boot naar Juist en rechts die naar Norderney. Op eens komt de IC achteruit aanzetten naar de Mole! Voor het gemak heeft de Mch de front en sluitstenen maar gewoon laten branden. Moet dadelijk toch weer die kant op niet waar. Dat krijg je als je niet op de overwegbomen let. Ga je opeens mee de lucht in. Uitsnede van de tijdtafel voor deze bloedhete dag. Het gaat dus om deze trein. De boot uit Norderney is net aangekomen met een nieuwe lading passagiers voor de trein Een zeer vriendelijke gastvrouw of conductrice van de Deutse Bahn. Voordat we instappen eerst nog even een lekker “vissie” eten.

    De Mch. Is net door deze dame van de nodige informatie voorzien.

Als het goed is moet de trein over enkele ogenblikken op spoor 2 binnen lopen. Door de hoge temperaturen en de brandende zon blijven de passagiers tot op het laatste moment in de schaduw wachten. De eerste passagiers wagen zich in de brandende zon. Daar komt de IC330 dan aan. Zo te zien ben ik niet de enige liefhebber om deze gebeurtenissen op de plaat te zetten. Snel hebben de passagiers de klimawagens opgezocht. De gastvrouw, die beroepsmatig buiten moet blijven, en een juffrouw die haar punkpricipes en haar vriendje trouw blijf staan nog in de brandende zon? De Hc doet tijdens het wachten op het vertrek bevel, nog een kleine reparatie. Abfarht ist dhaar Langzaam verdwijnen juffrouw en trein uit het beeld. Dag trein. Nog eenmaal die vervl….. steentjes waar je zo lekker je enkel op kan verstuiken!!!!! Ook nog uit de stoomtijd, maar wel lekker koel in het binnenste.