NSB MAK diesellocomotieven geladen in het Nederlandse Motorschip “Schokland”
Het Nederlandse Motorschip “Schokland” heeft begin dit jaar in Uddevalla 5 identieke NSB MAK diesellocomotieven geladen. Het zijn Noorse Di8 lokomotieven die in Teesport ingezet gaan worden op de opnieuw op te starten staalfabriek aldaar. Eind 2011 zijn de 8.701 03 04 11 en de 19, verscheept van Uddevalla naar Teesport UK. De diesel electrisch locomotiven NSB Di 8 werden bij de NSB ingezet voor het Noorse CargoNet. De 20 Di8 machines werden tussen 1996 en 1997 bij de Maschinenbau Kiel (MaK) in Kiel gebouwd met een electrische instalatie van Siemens.Zij kregen bij de NSB de nummers 8,701 tot 8.720.
Daar de NSB in de jaren 90 van de vorige eeuw een groot tekort had aan lichte tot middelzware lokomotieven voor de goederen dienst, huurde de NSB van de NS enkele DE 6400 lokomotieven. De Nederlandse 6400-en bevielen zo goed dat al snel overgegaan werdt tot het bestellen van 20 Mak DE 1002 met de specificaties van de NS 6400 inclusief de speciaal voor de NS aangepaste Mch-huis. Inplaats van het vertrouwde ABB systeem ging men nu over op dat van Siemens. Toen in 2002 de NSM werd opgesplits in een passagiers gedeelt (NSB) en een goederen afdeling (GargoNet) gingen de Di8 over naar het GargoNet. Daar in 2009 een probleemloze inzet van de loks niet meer gegarendeerd kon worden (dit van wegen technische problemen) werden zij in een koop tekoop aangeboden. Er werden toen geen kopers gevonden voor de hele serie. In 2011 won GB Railfreiht in de UK het contract om de diensten te gaan verzorgen bij het rail system van de SSI Lackenby steelworks in Redcar (UK).Hiervoor had GB Railfreiht10 locomotiven nodig om de internal torpedo trains tussen de staalfabriek en de hoogovens te kunnen behandelen. De eerste lokomotieven met de nummers 8712, 8716, 8717, 8719 en 8720 arriveerde op 19 december 2011 in de haven van Tees Dock. De laatste vijf met de nummers 8701, 8703, 8704, 8711 en 8719 zijn in januari 2012 in de UK aangekomen. Minstens twee van de 10 lokomotieven worden in de kleuren van de GBRf/SSI gezet. Het zijn die lokomotieven die niet op het UK National Network toegelaten zullen worden. De foto’s hieronder zijn van Jan van Vuuren en laten het laden en lossen van de laatste vijf machines in Uddevalla en Tees Dock zien