Portugal deel 2

Portugal deel 2

Terug naar deel 1

 

In een uur slingert de trein zich over een licht glooiend landschap langs olijfboomgaarden, cactusvelden, sinaasappelvelden, reigers en appelbomen om via 11 tussenstations zoals Fuseta, Tanina, Marim, Castro en Luz  in aan te komen.

De stations van Portugal liggen doorgaans buiten het centrum. Zo ook die van Vila Real de Santo António-Guadiana .

Het oude Estação ferroviária de Vila Real de Santo António-Guadiana, en het  aanlegsteiger van de veerpont, liggen wel in het centrum van de stad maar het station is al zodanig niet meer in gebruik. “Teveel ongelukken daar”, aldus de receptioniste van het Hotel Guadiana.

Hotel Guadiana ligt midden in de stad! Hier vertelde de receptionist ons zijn wijsheden over het station en de veerboot!

Het “nieuwe”station ligt op een verlaten plek achter een industrieterrein. De toiletten zijn op slot, een hapje en een drankje kan je hier niet kopen en de perrons zijn uitgestorven. Je hebt van hier wel een mooi zicht op Spanje.

De perronzijde van Villa Real met zijn voor Portugal zo karakteristieke blauwe tegeltjes.

 Ook hier is nog steeds (1009) een goederenloods aanwezig welke ook nog eens als zodanig in gebruik is.

 Geen kraan maar een heuse vorkheftruck met imposante afmetingen voor alle voorkomende werkzaamheden..

Aan het eind van het perron zien we stapels vermolmde dwarsliggers liggen. Deze zijn afkomstig van het oude breedspoor naar de haven.

Was eens een seintafel. Achter het wissel houden de sporen naar de haven op.

Achter het station rukt de stad met hoofdzakelijk appartementsgebouwen snel op. Leve het toerisme.

Hier werd eens de geladen wagen gewogen!

Het totaal verwaarloosde rangeerterrein. Aan de sporen te zien moest het hier in vervlogen tijden erg druk zijn geweest.

Nog enkele relikwieën uit lang vervlogen tijden. Het rechterspoor leid ons naar nog een speciale verrassing!

Een heuse draaischijf uit 1923 (foto is van 1998)

Dezelfde schijf maar nu genomen in 2009. Net als in Lagos, om te huilen!!!!

Deutsche Grundlichkeid uit 1923.

Ziet er toch wel redelijk uit.

Ik heb zo het vermoeden dat het niet al te veel moeite zal kosten om deze schijf nog eens rond te krijgen?

Nog een restant uit een voorbije Era. Fundatie van een waterkolom

De afzinkput van de voormalige waterkolom

Bij een stoomdepot behoorde ook een watertoren. Hier een standaard Portugese toren uit gewapendbeton. Op De achtergrond de voormalige werkplaats(en) locomotieven loods.

Op de achtergrond staan de huizen van het Spaanse Ayamonte. Voor €1,20 pp. brengt de veerboot van plaatje 135 je naar de overkant.

Vanuit het station volgen we de sporen naar de haven. Helaas zijn grote stukken van het breedspoor opgebroken. Op de achtergrond nog enige vispakhuizen aan de haven en rechts de vrije camperplaats waar je onbeperkt mag blijven staan. kan nog steeds in Portugal!!!!

 Op de kade zijn buiten de spoorrails ook nog de restanten van de vroeger aanwezige kraanbaan te bespeuren. Let eens op de bij ons haast verdwenen kinderkopjes die hier nog veel veelvuldig aanwezig zijn!

Mooi he!Hier wordt je vanzelf stil van.

Het omstelmechanisme van het wissel is helaas uit DE straat verdwenen. Op de achtergrond is de nieuwe brug tussen Portugal en Espana te zien. Die brug is de schuld van de teloorgang van het spoor en de veerdienst over de Guadiana rivier, maar is een zegen voor de auto rijdende toerist.

De verlaten perronsporen en het douanegebouw van Estação ferroviária de Vila Real de Santo António-Guadiana

Tussen het hoog opgroeiende onkruid is nog net het overloopwissel waar te nemen.

Wat eens een stootjuk was en een te ver doorschietende locomotief en/of wagen moest tegen houden.

Het oude en nu verlaten Douanegebouw waar nog steeds geen waardige bestemming voor gevonden is.

Het stationsgebouw voor de renovatie in een deplorabele toestand.

Het totaal gerenoveerde gebouw in 2009 wat nu een sociale functie gekregen heeft.

Hotel uit de tijd dat reizen nog een avontuur was. Hotel Guadiana.

Hotel Guadiana, vernoemd naar de grensrivier tussen Portugal en Espana, is nog zo’n typische exponent van een exclusief spoorweghotel uit het begin van de vorige eeuw. Hier konden de Rich and Famous bijkomen van de lange reis per stoomtrein voordat zij de gang maakten naar de Douane en het station voor het vervolg van hun reis naar Espana. Gelukkig is het hotel geheel gerestaureerd en bied nu onderdak aan menig toerist die de Algarve bezoekt. De hedendaagse veerboot die de verbinding onderhoud van  Estação ferroviária de Vila Real de Santo António-Guadiana en het Spaanse Ayamonte wat op de achtergrond te zien is. 2009 was het niet meer mogelijk om met de auto de oversteek naar Espana te maken

Nog eenmaal een blik over de Estuariumm van de Guadiana in DE richting vanEspana.e verlaten Estação ferroviária de Vila Real de Santo António-Guadiana.

Nee we gaan nog niet over de brug maar nemen de weg die naar het noorden van Portugal gaat.

Hierbij passeerde wij mooie stukjes Portugal. Maar daarover een volgende keer.