Een 3D model genereren uit foto’s

 

De behoeft naar 3D modellen om te printen wordt steeds groter. Je kan modellen downloaden van diverse sites, tekenen of scannen. Met scannen maak je een groot aantal beelden  en een computerprogramma voegt deze beelden samen tot een 3D model. Hiervoor kan je scanners kopen met software van redelijk prijzig tot zeer duur. Nu zijn er programma’s op de markt waarmee je foto’s samenvoegt tot een 3D model.

Eerst gaan we van een model zoveel mogelijk  goed overlappende foto’s of filmpje maken.

Nu komt de software in beeld. Ik gebruik hiervoor Photocatch voor Apple. Er zijn echter ook alternatieven voor Windows.

Nadat je het programma gedownload hebt en je opent het programma dan kom je in dit begin scherm terecht.

je kan dus een filmpje uploaden of een aantal foto’s. Deze moeten in een aparte map staan.

heb je de map gekozen dan kom je in dit scherm terecht

je kan hier de model kwaliteit kiezen en daarna klik je op create model. Afhankelijk van het aantal foto’s of frames van het filmpje (je kan hier kiezen een beeld om een aantal frames te gebruiken uit de film) , die de rekentijd bepalen, ontstaat er een model.

Je kan links boven de keuze maken op welke soort file je wil exporteren. Ik kies dan voor obj een file wat ik kan printen.

hier is dan het 3D model wat het programma gemaakt heeft en klaar om te printen.

in het slice programma kan je het model nu naar ieder formaat schalen voor wat je nodig hebt.

Als het model nog niet helemaal in orde is dan moet je voor een lagere kwaliteit kiezen , meer foto’s maken of met meshmixer het model bewerken maar dat is weer een apart verhaal.

En hier het eindresultaat van de print van het model