Gogomobil

Pujanak

Geschiedenis

Goggomobil was de naam van een serie dwergauto’s die tussen 1955 en 1969 werden geproduceerd door Hans Glas GmbH in de Beierse stad Dingolfing. Er werden drie modellen geproduceerd: de T (sedan), de TS (coupé) en de TL (bestelwagen). De auto werd in Nederland geïmporteerd door Gremi uit Groningen dat al importeur was van de destijds populaire Goggo-scooter.

  • T sedan

De Goggomobil T250 werd door Glas geïntroduceerd tijdens de internationale fiets- en motortentoonstelling IFMA van 1954. De T250 was een conventioneel uitziende tweedeurs sedan met achterin gemonteerde 245 cc luchtgekoelde tweecilinder tweetaktmotor. De wielophanging was rondom onafhankelijk met spiraalveren en pendelassen. In 1957 werden enkele wijzigingen aangebracht aan de T250. Twee ruitenwissers werden gemonteerd in plaats van de eerdere enkele wisser en de schuiframen in de deuren werden vervangen door ramen met een draaimechanisme. Op dat moment moment kwamen ook de T300 en T400 beschikbaar, deze hadden grotere motoren van respectievelijk 300 en 400 cc. De laatste wijziging aan de sedan vond plaats in 1964 toen de zogenaamde zelfmoorddeuren werden vervangen door conventionele, aan de voorzijde scharnierende deuren. Toen de productie eindigde op 30 juni 1969 waren 214.313 sedans gebouwd.

  • TS coupe

De Goggomobil TS 2+2 coupé werd geïntroduceerd op de IFMA-tentoonstelling van 1957 naast de verbeterde sedan. Hij was beschikbaar als TS250, TS300 en TS400, het getal geeft de cilinderwp-content in kubieke centimeters weer. De enige belangrijke wijziging aan het ontwerp van de TS was de overgang van zelfmoorddeuren naar conventioneel scharnierende deuren in 1964. De coupé was altijd tien tot twintig procent duurder dan de sedan. De totale TS-productie bedroeg 66.511 exemplaren.

  • TL bestelwagen

De Goggomobil Transporter of TL werd geïntroduceerd op de IFMA-tentoonstelling van 1956. De Transporter werd grotendeels gebouwd op verzoek van de Deutsche Bundespost die tussen oktober 1957 en november 1965 meer dan 2.000 TL’s bestelde. De Transporter had schuifdeuren en was beschikbaar als gesloten bestelwagen met dubbele achterdeuren of als een pick-up met een achterklep in de open laadbak. De pick-ups werden vaak gebruikt door gemeentelijke diensten zoals sneeuwploegen of straatvegers. Er werden 3.667 bestelwagens en pick-ups geproduceerd.

Model

 

Gogomobil T model Brekina art. nr. 27804

Gogomobil coupe Brekina 27850

Gogomobil coupe Brekina 27851

Gogomobil coupe Brekina 27852

Gogomobil coupe Brekina 27853

Gogomobil coupe Brekina 27858

Gogomobil TS

model Brekina art. nr. 27857