Jaguar XJ

serie 1

Geschiedenis

De Jaguar XJ is een luxueuze sedan. Het model werd in 1968 geïntroduceerd en is sindsdien het vlaggenschip van Jaguars gamma. Momenteel (2010) wordt de vierde generatie van de XJ gebouwd. De XJ was de laatste sedan van Jaguar die onder toezicht van stichter William Lyons werd ontwikkeld. XJ staat voor Experimental Jaguar.

XJ 6 serie 1

 

 

De XJ6 was een ranke verschijning ten opzichte van de grote Mark X. De auto had onafhankelijke achterwielophanging, gelijkaardig aan die van de Jaguar E-Type, die zorgde voor een uitstekend rijgedrag en verminderde interieurgeluiden en trillingen. De instrumenten op het dashboard waren gelijkaardig met die van andere Jaguar-modellen van dat moment. Als gevolg van het ranke silhouet was wel aan interieurruimte ingeboet, vooral achteraan. De XJ6 werd geleverd met een 2,8 liter- of een 4,2 literversie van Jaguars befaamde 6-in-lijnmotor.

De XJ6 werd geïntroduceerd in september 1968. In reclamespots op televisie prees William Lyons de nieuwe auto aan als the finest Jaguar ever. Het model kende succes waardoor Jaguar in het begin moeite had de vraag bij te houden. De eerste exemplaren kenden als gevolg daarvan kwaliteitsproblemen.

XJ 6 serie 2

 

In oktober 1986 werd uiteindelijk toch de tweede generatie van de XJ gelanceerd. Zo begon de ontwikkeling van de auto al in de jaren´70. Aanvankelijk was het de bedoeling om de XJ40 al in 1984 te lanceren. Financiële problemen hielden dit tegen. De XJ40 was ook de laatste Jaguar waarbij Jaguar-oprichter Sir William Lyons nog om zijn mening werd gevraagd. Aangezien Lyons in 1985 overleed kon hij de lancering niet meer meemaken. De nieuwe XJ6 zag er veel moderner uit met een hoekiger ontwerp en controversiële rechthoekige koplampen. Ook onderhuids was de Mk II volledig nieuw. De achterwielophanging werd volledig vernieuwd. De verouderde XK-motor werd vervangen door de nieuwe AJ6. Die 3,6 liter-6-in-lijn had een lager verbruik en uitstoot. In Europa stond ook een 2,9 literversie in de catalogus, die overigens met de geliefde ronde koplampen verscheen. In 1989 werden ook een 4-literversie en een automatische 4-versnellingsbak toegevoegd. De versies vanaf bouwjaar 1990 zijn kwalitatief beter, doordat het merk Jaguar in handen van Ford was gekomen. Zo werd afgerekend met het beruchte veersysteem met vloeistofdruk, en er kwamen betere deurklinken. Ook het storingsgevoelige digitale instrumentenpaneel werd vervangen door analoge klokken en meters. Uiterlijk verschillen de modellen, op de deurklinken na, niet. De XJ6 is er, zoals veel Jaguarmodellen, ook in een luxere Daimleruitvoering, die in Amerika de “Van den Plas”-uitvoering wordt genoemd. De XJ 6 Daimler verschilt onder andere door geribbelde chromen details, notenhouten picknicktafels achterin en meer leer in het interieur. Motorisch verschilt de Daimler niet van de Jaguar-uitvoering. De XJ40 was ook de eerste Jaguar die met behulp van robots werd gefabriceerd.

De meest in het oog springende wijziging bij de introductie van de vernieuwde XJ in 1973 was de hertekende voorzijde met de naar onder de bumper verplaatste richtingaanwijzers. Jaguar werd hiertoe gedwongen nadat de regelgeving over de hoogte van de bumpers was veranderd.

 

XJ  6 serie 3

 

 

Voor 1979 werd de XJ opnieuw gefacelift tot Series III. De daklijn werd herontworpen door Pininfarina en ook de achterlichten, bumpers, en wielen werden gewijzigd. Er waren drie motoren voorhanden: een 3,4 liter- en 4,2 liter-6-in-lijn (nu met elektronisch injectiesysteem) en de 5,3 liter-V12. Deze Series III was slechts een tussenstop in afwachting van de nieuwe generatie (codenaam XJ40). Doch liet die langer dan verwacht op zich wachten. British Leyland, en Jaguar Cars, zaten in financiële problemen en de Series III bleef nog jarenlang in productie. De laatste Series III XJ6 werd in 1987 gebouwd en de laatste Series III XJ12 in 1992.

 

Model

model Brekina art. nr. 13650 Jaguar XJ 6 serie 1

 

model Herpa art nr 30205 Jaguar XJ serie III