Laad en losplaats militair

In afwachting van enkele onderdelen die nodig zijn om de militairevoertuigen volgens het boekje op spoorwagens te kunnen vast zetten en te borgen, ben ik alvast begonnen met de bouw van een diorama welke een vaste laad-en losplaats voor militaire(rups) moet voorstellen. De militaire los- en laadplaats ‘t-Harde heeft hiervoor model gestaan.

Als uitgangspunt van het diorama is gekozen voor een standaard plaat “piepschuim”van 100 x 50 cm en 2 cm dik. Twee op elkaar gefixeerde platen vormen de basis voor het diorama. Als eerste handeling werd op de bovenste plaat ruw de contouren van de kop en zijlading afgetekend.

Om het wat spannender, en voor mij moeilijker te maken, lopen de lijnen niet parallel aan de basisvormen van de plaat. De bovenste plaat is licht verdraaid tov de onderste plaat. In deze verdraaide plaat worden de uitsparing voor de sporen gesneden. Hierna de platen fixeren.
Origineel heeft het ‘t-Harde 7 sporen, maar hier heb ik mij beperkt tot 5.

Met behulp van een pantser controleren of dat deze ongehinderd gebruik kunnen maken van de  “rijbanen” naar de sporen.

De eerste stelcon platen zijn aangebracht. Deze platen zijn uit kartonnen gesneden en een voor een in de witte houtlijm gedrukt. Het een stomp voorwerp worden de krassen en scheuren in het beton gemaakt. Voor het op kleur brengen sterk verdunde grijzeverf over de plaatjes strijken.

Ook wielvoertuigen moeten probleemloos de trein op kunnen rijden. Met behulp van de CT-DEMEL wordt de plaats van de rails bepaald en met spelden gefixeerd.

Close-up van de betonplaten. De vlekken zijn ontstaan door het morsen van de houtlijm. De klinkers in visgraatmotief zijn ook een “Gerco” product en verkrijgbaar via sleutelspoor of bij Piet Peetoom van GM&S.

De perronzijkanten zijn afgewerk met damwanden uit het assortiment van Evergreen. Tussen de sporen komen strookjes karton die de werkpaden tussen de rails moeten immiteren. Deze strookjes zijn met gewone houtlijm op de ondergrond gefixeerd.

Om tijdens het bouwen een extra versteviging te hebben  is een 3 cm dikke plaat onder de basis geschoven. Deze blijft gewoon los en wordt niet gefixeerd.
Het wegdek is nu geheel klaar en de sporen wachten op ballast.

Let even op de zware bufferbalken aan het eind van ieder spoor. Hier worden de trein strak tegen aan gezet om makkelijk te kunnen laden en/of lossen. De balken zijn van Ever Green no 196 gemaakt en later op kleur gebracht.

De sporen in de ballast. Hier is gekozen voor de verdunde houtlijm methode. De witte kleur zal weldra wegtrekken en dan komt de echte kleur van het ballast te voorschijn.

Een Centurion tank mag het proberen. Duidelijk is hier de grote afstand tussen de wagen en de vaste wal te zien. In een volgende aflevering gaan we dit probleem oplossen.

Even vooruitlopend op het verhaal. Zoals je ziet moeten er geleidingen aangebracht worden om de rupsen recht op de wagens te krijgen. Deze betonnen sokkels worden uit styreen staf en platen gemaakt.

Evergreen no 196 is de basis voor de grote bovenliggende dwarsligger. Het onderplaatje is gehaald uit afvalstukjes styreen die over zijn gebleven van een eerder project.

Even met de pantser proef passen wat de juiste breedte is.

Na het plaatsen worden de stukken mat geel geschilderd en redelijk van gebruikssporen voorzien. De zware bout die door en door is komt uit het assortiment van het Amerikaanse Stewart Products. Deze zijn via Walthers te bestellen.

Alles past netjes.

Pijnlijk te zien dat het gat tussen de laadplaats en de wagen te groot is! We missen node de stalen oprij brugstukken.

De juiste positionering van de betonstukken. Doordat de laadplaats niet elke dag gebruikt wordt heeft het gras de kans gekregen om tussen de platen door te groeien. Het groen is overduidelijk aanwezig. Voor het gras is een beroep op de turf soorten van Woodland.

De laadplaats komt wel erg kaal over. In ‘t-Harde staan aan de Kazerne kant enkele garages die op de zijlading uitkijken. Ik heb gekozen om daar enkele Romney loodsen en wat los spul neer te zetten.

In totaal komen er drie van deze loodsen te staan. Door de beperkte ruimte zijn deze loodsen aan de achterzijde gelijk aan de ondergrond af gesneden. De eerste loods is de kleinste van de drie maar door maar door zijn diepte is er plaats voor een interieur. Het is een werkplaats waar kleine herstelling aan de voertuigen gedaan kunnen worden.

Naast de loods is een pompstation met voorraadtank voor de levering van brandstoffen gesitueerd. Het terrein is met een zelfbouw hek afgesloten.

De tweede loods is naar het voorbeeld van de ZLSM loods in Simpelveld, die daar jaren voor het station heeft gestaan, gebouwd. Peter van de Welle tekende de loods naar mijn idee, en Gerco van Beelen vertaalde de tekening naar een plot in styreen.

De derde loods en tevens laatste loods, is een kopie van de tweede maar nu met draai,- ipv schuifdeuren. Boven de deuren zijn planken aangebracht waarop enige tekst moet worden aangebracht. Munitiemagazijn of iets dergelijks.

Tussen de loodsen staat een schuin afgesneden 40 voets container voor “tijdelijke” opslag.

Na het bouwen van de los- en laadplaats gaan we nu verder met het beladen van de treinen.   Zo ging dat in 1939. Niet wetende dat het een jaar later ernst zou worden.

Een jaar later was het dan zover! De mobilisatie van april/mei 1940. Militairen op Den Haag SS

Na de oorlog kregen wij hier “nieuw”spul in de vorm van de Centurion tank. Veel van deze transporten gingen nog over het water op speciale zolderbakken van de Duik en vaartuigendienst. De tank is en Artitec product en de Dikke DAF van Brekelmans

Hier passeren we nog een GMC met invasie ster

 

Een gedeelte van de geloste tanks gingen direct verder op speciale spoorwagens van de dienst DEMEL

Sfeerbeeld van de jaren 50 van de vorige eeuw

Maatschets van de CT-DEMEL

Voor dat we de ROCO Demel in kunnen zetten moet er eerst het nodige verbouwd worden.

Allereerst moeten de hekwerken op de koppen verwijderd worden en moeten er overgangen tussen de wagens gemaakt worden.
Boven zonder, onder met overgangen welke gemaakt zijn uit Evergreen U-profiel.

Detail van de overgangen welke op de bufferhulzen rusten.

Wagens gereed om de lading te ontvangen.

Een aangepaste Centurion gereed om geladen te worden.

De Sgt geeft aanwijzingen aan de net niet zichtbare chauffeur om recht op de wagen te komen

De gele blokken geven een goede indicatie van de te volgen lijn.

Het past maar net op de wagen, en alles ook nog eens binnen het profiel van vrije ruimte!

 

Om de lading volgens de voorschriften te kunnen vervoeren moeten er op het wagendek enkele aanpassing gedaan worden.

 

Uit Evergreen vierkant en/of kwart rond worden balken gesneden die tegen de binnenkant van de rupsen geplaatst worden. Deze balken worden in het echgie met lange draadnagels aan het wagendek gespijkerd. Ik gebruikte witte houtlijm!
De klossen die voor en achter tegen de rupsen komen en die de tank als het ware “opzadelen”, komen uit het assortiment van ROCO-minitanks.

Overzicht van het belading diorama.

         

 

Ga naar de volgende pagina