M113 C&V

 

De M113 is een pantserinfanterievoertuig dat ontworpen werd door de Amerikaanse FMC Corporation. Met meer dan 80.000 voertuigen in vele tientallen varianten is het een van de meestgebruikte pantservoertuigen.

De M113 is met enige voorbereiding amfibisch. De boeggolfkeerplaat moet rechtop worden gezet (om te voorkomen dat er water over het voertuig slaat), lenspompen moeten worden aangezet (om binnengestroomd water weg te pompen) en er moeten wat openingen afgedekt worden. In het water zorgen de rupsbanden voor de aandrijving. De snelheid in het water is ongeveer 5,8 km/u.

Het voertuig kan hellingen tot 60% (31°) oprijden, en een maximale zijdelingse hellinghoek van 30%.(16,7°). Hij kan een obstakel van 0,6m hoog (‘opstap’) en een geul van 1,7 m breed (‘overstap’) oversteken. De M113 is door de lucht te vervoeren in grote transportvliegtuigen zoals de C-5 Galaxy of de C17 Globemaster, en onder zware helikopters zoals de CH-53 Stallion, CH-47 Chinook of de CH-54 Tarhe “vliegende kraan”.

M113 C&V – Commando & Verkenning. Deze voertuigen waren oorspronkelijk voorzien van een M26 torenaffuit met een Browning M2 .50 machinegeweer die van onder pantser bediend kon worden en een FN MAG bij het luik van de radiotelegrafist. De Koninklijke Landmacht kocht 266 voertuigen in 1966. In 1971 werd besloten om van 234 C&V’s de M26 torenaffuit met Browning M2 .50 te vervangen door een kanon. Pas in 1973 werd een keus gemaakt voor een Oerlikon-Bührle GBD-ADA geschutstoren met een 25 mm KBA-B kanon. In 1974 werden de voertuigen gemodificeerd en werd besloten om niet slechts 234 maar alle 266 C&V’s te modificeren. De nieuwe toren was ook voorzien van nachtzichtapparatuur (helderheidsversterker) en een co-axiaal FN MAG 7,62 mm machinegeweer. Na deze modificatie waren de voertuigen niet meer amfibisch. In de jaren ‘90 werden afgedankte Nederlandse voetuigen verkocht aan Bahrein en Chili (respectievelijk 35 en 8 voertuigen). Eind jaren ‘60 is een klein aantal M113 C&V’s ingedeeld geweest bij de Koninklijke Marechaussee pantserwagenpelotons van 11, 41 en 51 Eskadron Koninklijke Marechaussee die ingedeeld waren bij de divisies van het 1e Legerkorps. Deze eskadrons bewaakten het divisiehoofdkwartier, regelden en controleerden verkeer in het divisievak en waren verantwoordelijk voor bewaking en afvoer van krijgsgevangenen. Deze C&V’s waren identiek aan van de KL versie. Ze waren te herkennen aan de witte spatschermen voor en achter, en de tekst ‘Koninklijke Marechaussee’ op de boeggolfkeerplaat, aan beide zijkanten en achterop na. De Koninklijke Marechaussee gebruikte kunststof windschermen voor de chauffeur.

Leverancier model Artitec. Ze hebben verschillende versies van dit model uitgebracht.

 

M113 C&V 25 mm

artikel nummer 1870142  als bouwpakket

artikel nummer 6870258 als kant en klaar model

M113 C&V 25 mm gevechtsklaar

artikel nummer 6870259 als kant en klaar model

M113 C&V 25 mm Koninklijke Marechaussee

artikel nummer 68702560 als kant en klaar model

M113 C&V 50 mm

artikel nummer 1870143  als bouwpakket

artikel nummer 68702561 als kant en klaar model

Ook een leverancier van het model is Alsacast. Ze hebben verschillende versies van dit model uitgebracht.

M113 ACV

artikel nummer 8775.169 als bouwpakket.

M113 120mm mortar

artikel nummer 8775.194 als bouwpakket.

M113 MTW

artikel nummer 8775.195 als bouwpakket.

M113 C&V Caliber .50 KMar

artikel nummer 8775.189 als bouwpakket.

M113 C&V Caliber .50

artikel nummer 8775.163 als bouwpakket.

M113 C&V Caliber .50

artikel nummer 8775.188 als bouwpakket.

 

Terug naar modellen militaire voertuigen

 

.