Benelux mat ’56

Benelux mat ’56

In 1957 werden 12 beneluxstellen afgeleverd en kwamen met de ingang van de winterdienst van 1957 in dienst. Acht nam de NS voor zijn rekening (nrs 1201-1208) en vier (nr 220.901-904)werden door de NMBS aangeschaft. Dit had te maken met de verhouding van af te leggen kilometers op het grondgebied van Nederland en België. In Nederland waren deze treinen inzetbaar met al het elektrische stroomlijnmaterieel, in België kon het echter niet aan Belgisch materieel koppelen.

 

De Benelux onder de kap van HS Den Haag foto Albert Rozeboom

Elke rijtuigbak had zijn eigen stroomafnemer op de kop. Zij waren verschillend, bij de ABk was een Nederlandse stroomafnemer, bij de BDk was een Belgische (hoger reikende) stroomafnemer aangebracht.
Aan de grens werd dus niet de tractie-installatie omgeschakeld en werd de met het land corespenderende stroomafnemer opgezet. Dit gebeurde ten zuiden van Roosendaal, waar de trein een ‘stroomloze sluis’ passeerde.

De sluis ten zuiden van Roosendaal meer hier over is te lezen in de aflevering Essen van het verhaal over Roosendaal

Het treinstel was kopelbaar met andere hondkoppen van de NS en mat. 46. Het was ookveel te zien in verschillende samenstellingen in Nederland.

De Rijtuigindeling van de Benelux bij de in dienststelling van dit materiaal.

BDk

Achter de machinistenruimte bevindt zich een grote bagageruimte, waar ook een werkplekje is voor de conducteur. Verder een open tweedeklas afdeling met 48 zitplaatsen, een balkon met twee toiletten en nog een open tweedeklas afdeling niet-roken voor 16 reizigers.

ABKk

Meteen achter de machinistenruimte is een afgesloten coupé voor de marechaussee. Vervolgens een toiletruimte, drie afsluitbare coupé’s eerste klasse elk voor 6 reizigers en dan een keuken. Tenslotte nog een tweedeklas afdeling voor 16 reizigers.

Kleuruitvoering

Bij aanvang waren de treinen diepblauw uitgevoerd met zandgele biezen. Voor de officiele in dienststelling stonden er in de bies de letters BNS Tijdens de revisie in 1973 en 1974 veranderde de kleur van de gele band van crèmegeel naar NS geel. Verderwerd de douane-afdeling vervangen door een coupe eerste klasse, bij de BDK werd het balkon vergroot door het laten vervallen van een van de toiletten. Op het dak werd extra bekabeling aangebracht vanwege automatisering van de deursluiting. Ook monteerde men het derde frontsein op de neus. De laddertjes op de neuzen bleven bij deze blauwe treinstellen gewoon aanwezig.
In 1981 en 1982 werden de keukens vervangen door eindcoupé’s 2e klas. De bekleding in de eerste klas was gemaakt van groene trijp en in de tweede klas bestond deze uit blauw/grijze skai. Tijdens deze revisie vernaderd de kleur van van de bekleding in de tweede klas in rode skai.