Mazda MX 5

fotograaf Francigf

 

Geschiedenis

 

Vanaf 1989 produceerde Mazda een tweezitter: de MX-5. Begin 2011 werd officieel bekendgemaakt dat het 900.000e exemplaar was geproduceerd en in april 2016 rolde in Hiroshima de 1.000.000ste Mazda MX-5 van de band. De MX-5 is hiermee de best verkochte open tweezitter ter wereld.

Tot op heden werden vier modellen uitgebracht:

MX-5 NA model
1989-1997 Mazda MX-5 NA (mark 1)
Het ‘oermodel’ met de opklapbare koplampen. Tot 1993 uitsluitend met een 1,6 liter motor die 116 pk en 135 Nm-koppel aan 5500 tpm leverde. Vanaf 1994 kwam naast de 1,6 liter een 1,8 liter versie beschikbaar, die 131 pk leverde en een koppel van 152 Nm aan 5000 tpm. Het vermogen van de 1,6 liter motor werd vanaf 1995 verlaagd naar 90 pk. Dit gebeurde middels andere nokkenassen waardoor de kleppen minder lang opengingen, middels een lagere compressie en een aangepast motormanagementsysteem. Het bescheiden koppel van 129 Nm werd door deze aanpassingen bij 4000 tpm vrijgegeven, wat – ondanks het vermogensverlies – zorgde voor een vlot oppakkende motor. Mazda voerde de “downsizing” van de motor vooral door om een breder publiek te bereiken. De 1,6l/90 pk-versie was alleen bestemd voor Europa.
MX-5 NB (facelift) model
1998-2005 Mazda MX-5 NB (mark 2)
De belangrijkste wijziging bij dit model was dat de oude opklapbare glazen koplampen door geïntegreerde plastic koplampen werden vervangen. Ook de chromen deurgrepen werden vervangen door in de kleur van het koetswerk gespoten modellen. De lijn van de NB werd hertekend, wat resulteerde in een wat massiever voorkomen en een aanzienlijke gewichtstoename. In 2002 kreeg het model een facelift en werd sindsdien ook de NB FL of Mark 2.5 genoemd. Dit model onderging wijzigingen in het audiosysteem, koplampen, mistlampen, front, middenconsole, stoelen en kofferbakverlichting. De NB serie was leverbaar met een 1,6 en een 1,8 liter motor. Het vermogen en koppel van de 1,6 liter steeg naar 110 pk en 134 Nm bij 5000 tpm. Het vermogen van de 1,8 liter motor steeg naar 141 pk, zo ook het koppel naar 162 Nm bij 4500 tpm.
MX-5 NC model
2006-2014 Mazda MX-5 NC (mark 3)
Een wederom vernieuwd model waarin de lijnen van de vorige modellen nog steeds herkenbaar zijn. De carrosserie werd wat ronder door de uitgeklopte wielkasten en het interieur werd gemoderniseerd. Bij de NC is er de keuze tussen een 1,8 liter motor van 126 pk of een 2,0 motor van 162 pk. In 2006 brak Mazda ook voor het eerst met een jarenlange traditie: er kwam een MX-5 met stalen klapdak op de markt, maar de vertrouwde softtop bleef echter beschikbaar. De 2.0 motor en het stalen klapdak betekenden echter een aanzienlijke gewichtstoename. In het najaar van 2008 stelde Mazda op de salon van Parijs een facelift voor van de NC, de NC FL of Mark 3.5 genoemd, herkenbaar aan de grotere grille, de hertekende bumpers en de gewijzigde kop- en mistlampen en achterlichten.
Conceptcar
Onder de naam MX-5 Superlight Speedster bracht Mazda in 2009 een conceptcar uit die in Europa voor het eerst in september dat jaar op de IAA Frankfurt werd getoond. Leuk detail was dat deze snelle “kaalgeplukte” MX-5 precies op het gewicht van het oorspronkelijke 1989 NA-model was teruggebracht!
2015 Mazda MX-5 ND (mark 4)
In september 2014 werd door Mazda het ND model onthuld (foto rechtsboven artikel). De vormgeving is gericht op het zogenaamde KODO- (soul of motion) ontwerp. De toepassing van technologische Skyactiv-aanpassingen (speciaal ontwikkelde motoren) en een chassis waarbij het zwaartepunt verder omlaag is gebracht leverde een gewichtsreductie van 100kg t.o.v het NC-model op. De ND is iets korter en breder dan zijn voorgangers en werd in mei 2015 op de Europese markt uitgebracht met respectievelijk een 1.5 liter/131pk motor (uit de Mazda 2) of een 2 liter/160pk motor, beide met een 6 versnellingsbak. Buiten Europa is alleen de 2 liter versie beschikbaar.

Modellen

Mazda X5  NA Mark I, Wiking 018806