NS 1001 – 1010

 

 

Geschiedenis

De NS 1000 is een type elektrische locomotief dat tussen 1948 en 1982 werd ingezet door de Nederlandse Spoorwegen. In 1942 werden tien locomotieven besteld bij de Zwitserse locomotievenfabriek te Oerlikon. Door de oorlogsomstandigheden kon deze bestelling niet geleverd worden en dit gaf de NS de kans het ontwerp te wijzigen. De locomotief was nog steeds afgeleid van het Zwitserse type Ae 4/6, maar aangepast aan de Nederlandse omstandigheden. Deze had vier aangedreven assen en twee loopassen. De locomotieven waren aanvankelijk olijfgroen geschilderd, later werd dit Pruisisch blauw met een zandgele sierstreep. In de Pruisisch blauw versie kwamen er ook handgrepen op de kop.

In 1947-48 werden de eerste drie voor de NS gebouwde elektrische locomotieven bij SLM te Winterthur in Zwitserland gebouwd en als 1001-1003 afgeleverd. De 1004-1010 werden in 1948-49 in licentie door Werkspoor te Utrecht gebouwd.

Vanaf de zomer van 1948 werden zij in dienst gesteld tussen Amsterdam en Eindhoven. Ze hadden een maximumsnelheid van 160 km/h. De 1000-en bleken al zeer snel niet geschikt te zijn voor die snelheid en hun maximumsnelheid werd verlaagd tot 100 km/h. Daardoor reden zij vanaf 1954 alleen in de goederendienst. In de jaren zeventig reden ze toch nog reizigersdiensten: de wintersporttreinen naar Oostenrijk en Zwitserland werden op het Nederlandse stuk Den Haag – Utrecht – Eindhoven – Venlo v.v. deels door 1000-en gereden. De 1006 sneuvelde bij een spoorwegongeval te Tilburg in 1961, waarbij ook locomotief 1156 aan zijn einde kwam.

Dankzij de inspanningen van STIBANS bleef locomotief 1010 bewaard in het Spoorwegmuseum.

Wijzigingen
  • In 1951 worden de niet gebruikte stuurstroomkoppelingen verwijderd.
  • In 1952 wordt bij de 1005 het hoge druk remsysteem vervangen door een systeem van Westinghouse. Dit systeem voldoet, zodat besloten om vanaf 1956 de andere negen locomotieven ook van dit systeem te voorzien.
  • In augustus 1972 is de 1008 afgeleverd met eenbeen stroomafnemers, type Faiveley AM30 CB. Bij deze stroomafnemers zijn de onderhoudskosten lager dan de gebruikelijke dubbele schaar pantografen. In juni 1974 wordt ook locomotief 1002 voorzien van deze eenbeen stroomafnemer.

 

 

Het Model

 

NS 1003, Philotrain 58A

NS 1004, Philotrain 58B

NS 1010, Philotrain 58C

NS 1008, Roco Dit model is fout want de groene versie had geen handrails op de kop

NS 1002, Roco

NS 1010, Roco

NS 1002, Roco

NS 1008, Roco

NS 1000 van Roco verbeterd