NS 1101 -1160

 

De NS-serie 1100 was gebaseerd op de vierassige SNCF-loc BB 8001 en de serie BB 8100. De eerste vijftig locs werden tussen 1948 en 1952 gebouwd door Alsthom.  In 1956 nog tien locomotieven aan de NS nageleverd met de nummers 1151-1160. De 1101-1150 werden afgeleverd in de nieuwe turkoois kleur die de NS in 1950 invoerde. Ook de tegelijkertijd afgeleverde rijtuigen Plan D kregen deze kleurstelling. Omdat het turkoois erg besmettelijk was werden de elektrische locs en de rijtuigen halverwege de jaren vijftig Pruisisch blauw geschilderd. De 1151-1160 werden in het Pruisisch blauw afgeleverd. In de jaren zeventig werd ook een groot aantal locs in de NS-huisstijlkleuren geel-grijs geschilderd. De laatste 1100-en gingen buiten dienst in 1999, na bijna 50 dienstjaren.

Ongevallen
  • De 1156 sneuvelde bij een spoorwegongeval te Tilburg in 1961, waarbij ook loc 1006 aan zijn einde kwam.
  • De 1131 verongelukte in het grootste spoorwegongeval in Nederland, bij Harmelen in 1962.
  • De 1129 kwam in 1978 bij Westervoort in botsing met een dieseltreinstel. Deze werd wel hersteld. Bij het herstel van de loc werd een langgekoesterde wens van de machinisten vervuld. Die voelden zich niet erg veilig achter die rechte voorkant. De platte neus werd uitgebreid met een kreukelzone in de vorm van een voorzetneus, de ‘botsneus’ (er werd geen beplating weggehaald), om zo bij botsingen meer bescherming aan de machinist te geven. Tot 1981 werden alle 58 locs zo aangepast.
  • De 1141 ging verloren bij een spoorwegongeval, toen deze in 1986 bij Heeze ontspoorde.
Museumlocs
  • De 1125 werd bij het spoorwegjubileum in 1989 grotendeels in de oorspronkelijke staat gebracht (zonder botsneus en turkoois geschilderd) en voorzien van locplaten met het nummer 1122 (omdat de echte 1122 de laatste was die ze kwijtraakte werden die bewaard). Deze loc is nu opgenomen in de collectie van het Nederlands Spoorwegmuseum. Deze loc is begin 2016 na een revisie rijvaardig gemaakt. Hierbij zijn ook nieuw vervaardigde locplaten met het juiste nummer aangebracht.
  • 1107 – Nederlands Spoorwegmuseum
  • 1122 – Werkgroep loc 1501 / Stichting Klassieke Locomotieven
  • 1125 – Nederlands Spoorwegmuseum
  • 1136 – Stoomtrein Goes – Borsele
  • 1145 – Stoomtrein Goes – Borsele; in 2014 verkocht; wordt Berlijns blauw en geplaatst bij de voormalige Hoofdwerkplaats Tilburg

 

Het Model

De 1100 is uitgebracht door Märklin, Roco, Piko en Philotrain