NS 2101-2135

 

Geschiedenis

De serie NS 2100 was een serie sneltreinstoomlocomotieven van de Nederlandse Spoorwegen en diens voorganger Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij. De locomotieven hebben de asindeling 2’B. De serie 501 – 535 werd door HSM-ingenieur W. Hupkes ontworpen voor het trekken van de steeds zwaarder wordende personen- en sneltreinen. Hoewel er een HSM ontwerp bekend is voor een 2’C machine, is uiteindelijk gekozen voor een 2’B locomotief. Dit was echter niet in verband met de beperkte lengte van de draaischijven, zoals ten onrechte vaak gedacht wordt. Alle draaischijven waar de HSM over beschikten waren groot genoeg voor 2’C locomotieven. Wel kreeg de machine de maximale toelaatbare aslast van 17 ton en de grootste drijfwielen van Nederland (2100 mm), waardoor ze bij uitstek geschikt waren voor sneltreinen. Door het rammelende geluid van de koppelstangen hadden ze bij het personeel de bijnaam “Blikken Tinus”. De locomotieven werden gebouwd door de Berliner Maschinenbau (voorheen Schwartzkopff) in Berlijn en Werkspoor in Amsterdam. Locomotief 2104 werd in 1954 als laatste uit deze serie afgevoerd en bleef voor het Nederlands Spoorwegmuseum behouden.

De locomotieven hebben met twee soorten tenders gereden

  • 2101 – 2105 rechte tender
  • 2106 – 2115 scheepstender
  • 2116 – 2125 rechte tender
  • 2126 – 2135 scheepstender

 

Model

 

NS 2102,  Philotrain 870/37-KIT

NS 2104, Philotrain 66E

NS 2106,  Philotrain 66C