NS 3501-3508

verzameling Utrechts Archief

 

Geschiedenis

De serie NS 3500 was een serie sneltreinstoomlocomotieven van de Nederlandse Spoorwegen (NS) en diens voorgangers Noord-Brabantsch-Duitsche Spoorweg-Maatschappij (NBDS) en Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (SS). Naast dat dit de eerste locomotieven in Nederland met drie gekoppelde aandrijfassen waren, waren dit ook de eerste locomotieven in Nederland met een keteldruk van 14 atmosfeer. De locomotieven voldeden geheel aan de gestelde verwachtingen: tot boven het normale gewicht verzwaarde treinen op tijd vervoeren en vertragingen inrijden. De post moest immers op tijd in Berlijn zijn en de aansluiting op de mailboot in Vlissingen moest worden gehaald. De kleur van de locomotieven was donkerblauw, met zwarte banden en rode biezen afgezet. De tender en het benedendeel van het machinistenhuis kregen een extra verfraaiing bestaande uit een brede witte bies buiten de rode. De dom was eveneens blauw gehouden. De wielkasten waren volgens gebruik van de fabrikant met dubbele messing randen afgezet, waartussen de naam Beyer-Peacock. De messing nummerplaten toonden de letters NBDS en het nummer tegen een rode achtergrond, terwijl op de zijwanden van de tenders de letters NBDS in goud met rode schaduw waren geschilderd. De wielen waren in rood uitgevoerd. Hun evenwichtige uiterlijk en aparte kleur lieten niet na ieders bewondering op te wekken en ze werden al spoedig naar hun kleur de route via Noord-Brabant de Blauwe Brabanders of de grote blauwen genoemd.

De afvoer van deze locomotieven begon in 1938 en 1939 met de 3502, 3503, 3504, 3506 en 3507, die scheuren in de frameplaten vertoonden. In 1940 werd de maximumsnelheid van de resterende drie locomotieven teruggebracht tot 50 km/u. De 3508 is in de oorlogsjaren in België zwaar beschadigd geraakt en is in 1946 officieel afgevoerd. De 3501 en 3505 werden na de oorlog begin 1946 buiten dienst gesteld.

 

Model

 

NBDS 32 de blauwe Brabander, Philotrain 75A

NS 3502, Philotrain 75B