Geschiedenis
De locomotieven werden door de SS, naar Brits voorbeeld, ontworpen voor het trekken van de steeds zwaarder wordende personen- en sneltreinen. Deze machines hadden ten opzichte van de SS serie 801 – 935 (NS 1701 – 1835) tweemaal zoveel vermogen, en kregen daarom de bijnaam “Jumbo”. Deze serie is jarenlang de belangrijkste geweest voor het trekken van sneltreinen in Nederland. Alleen aan hun sterkere broers van de serie 3900 zouden ze na 1929 de zwaarste sneltreinen moeten afstaan. Toen men op het middennet problemen had met de nieuwe dieseldrie-treinstellen die voor snelle verbindingen moesten zorgen tussen de grote steden, waren het 3700-en die hen moesten vervangen. Met deze zogenaamde stoomdiesels werden snelheden bereikt van meer dan 120 km/uur. Voor het meenemen van de benodigde kolen- en watervoorraad reden de locomotieven van deze serie met een drie- of vierassige tender.
Locomotief 3737, in 1958 als laatste door de Nederlandse Spoorwegen buiten dienst gestelde stoomlocomotief, is een der topstukken in de collectie van het Nederlands Spoorwegmuseum. Voor het jubileum NS 150 jaar werd deze locomotief opgeknapt en reed toen verschillende stoomritten door Nederland met plan E.
Model
SS 793, Philotrain 55A
NS 3759, Philotrain 55C
NS 3723, DJH
NS 3734, Artitec 20.225.03
NS 3706, Artitec 24.226.02