NS 6101-6110

 

Geschiedenis

 

In de jaren twintig van de twintigste eeuw investeerde de NS fors in de verzwaring van de spoorbaan, waardoor de grootst toegestane asdruk op de meeste hoofdlijnen van 16 naar 18 ton kon worden verhoogd. Hierdoor ontstond voor het eerst de mogelijkheid een 2C2-tenderlocomotief te ontwerpen, die volledig was afgeleid van de 1910 stammende viercilinder-locomotief serie 3700. Tot dat moment vertegenwoordigde lichtere tweecilinder machine serie 6001-6026 met een maximale asdruk van 15,4 ton de uiterste mogelijkheid voor een Nederlandse tenderlocomotief.De eerste vijf locomotieven werden gebouwd door Hohenzollern in 1929 en later in dat jaar werden er nog vijf gebouwd door Werkspoor.

Tot de eerste negentien locomotieven die na de bevrijding als gevolg van oorlogsschade moesten worden afgevoerd, behoorde ook loc 6103. De tweede 6100 die het loodje moest leggen was loc 6109, die beschadigd was teruggekeerd uit het Duitse Barsinghausen. De 6105 is nooit meer terug gevonden na de oorlog. In 1956 werd de systematische buitendienststelling van de overgebleven zeven 6100’en ingezet. Als eerste waren de 6101 (maart) en 6106 (mei) aan de beurt, waarvan de 6106 van 19 mei tot 30 september 1956 als stationaire verwarmingsbron was toegewezen aan depot Zutphen. Gedurende het jaar 1957 werden achtereenvolgens de locs 6104 (februari), 6107 en 6110 (beide augustus) voor sloop terzijde gesteld, en in februari 1958 was het ook afgelopen met de laatste Tenderjumbo’s 6102 en 6108.

 

Model

De model is uitgebracht door Godfather Models in 2017 een bouwbeschrijving van dit model volgt.

In de jaren 80 heeft de Haagse Modelspoorclub een bouwpakket van dit model uitgebracht