Geschiedenis
De serie NS 6200 was een serie stoomlocomotieven van de Nederlandse Spoorwegen en diens voorganger Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (SS). Deze locomotieven waren specifiek bedoeld voor het trekken van goederentreinen.
De Staatsspoorwegen waren rond 1910 op zoek naar een sterkere locomotief voor de almaar zwaarder wordende kolentrein in Zuid-Limburg. De keus viel op een tenderlocomotief, omdat de locomotieven slechts over korte afstanden in het heuvelachtige gebied zouden rijden. Een locomotief met losse tender heeft als nadeel dat hij op de eindpunten gedraaid moet worden, om te voorkomen dat deze over langere afstanden achteruit moet rijden. De keus viel op een locomotief met de asindeling 1’D’1. De locomotieven zijn voorzien van twee buitenliggende cilinders. In 1911 worden bij het Duitse Hohenzollern in Düsseldorf zes locomotieven besteld, welke vanaf mei 1912 worden geleverd met de nummers 1101 – 1106. Ondanks dat de locomotieven primair bedoeld zijn voor inzet op de spoorlijn tussen Sittard en Herzogenrath, worden de locomotieven ook op andere spoorlijn binnen en buiten Limburg ingezet. In 1913 volgde daarom een bestelling van 20 locomotieven (1107 – 1126) en in 1914 worden 14 locomotieven (1127 – 1140) besteld. De locomotieven vanaf de 1115 zijn geleverd met een ingebouwde oververhitter. De locomotieven 1101 – 1114 zijn later van een dergelijke oververhitter voorzien.
De laatste locomotief werd in 1957 buiten dienst gesteld.
Model
SS 1101, Philotrain 50 A
NS 6237 hoge tenderbak, Philotrain 50B
NS 6203 lage tenderbak, Philotrain 50 C