NS 8501-8515

collectie Utrechts Archief

 

Geschiedenis

 

De serie NS 8500 was een serie tenderlocomotieven met de asindeling C van de Nederlandse Spoorwegen (NS) en diens voorganger Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (SS). Ze werden gefabriceerd door Hohenzollern en Henschel & Sohn.

De bestemming, tijdens de bouw van deze speciale locomotieven, hield verband met het feit, dat steeds zwaardere personentreinen op de verbindingslijn Amsterdam W.P. naar Amsterdam C.S. moesten worden vervoerd. De eerder gebruikte rangeerlocomotieven waren hiervoor te licht. Daarom is deze locomotief gebouwd met betrekkelijk grote drijfwielen, met een diameter van 1400 mm. Verder was de radstand, dat is de afstand hart op hart van de drijf- en koppelwielen, betrekkelijk groot waardoor locomotieven zijn ontstaan, die een zeer rustige loop hadden. Zelfs bij de grootst toegestane snelheid van 60 km/uur.

Zes locomotieven zijn buiten dienst gesteld in 1947 als gevolg van oorlogsschade. De locomotief 8515 is buiten dienst gesteld in 1948 en de locomotief 8510 is in 1950 buiten dienst gesteld.

ln 1951 zijn er nog twee 8500-en buiten dienst gesteld. De laatste vijf stuks locomotieven nummers: 8505, 8506, 8509, 8512 en 8514 zijn in 1952 verkocht aan de Ferrocarril de Langreo, de enige normaalsporige lijn in Spanje. Daar zijn de locomotieven wat omgebouwd en hebben nog enige jaren dienst gedaan op deze mijnspoorweg van Gijon naar Langreo in Asturië waarna ze zijn gesloopt.

 

Model

 

SS 222, bouwpakket MK Modelbouwstudio

NS 8512, bouwpakket MK Modelbouwstudio