NS ABDd 7001-7004

fotograaf N.J. van Wijck Juriaanse

 

Geschiedenis

 

De SS bestelde bij de Duitse firma Görlitz in 1983 twee doorgangsrijtuigen voor de internationale dienst. Het jaar erop leverde de firma Van der Zypen nog twee rijtuigen. Een rijtuig had twee tweede klas- en drie eerste klas coupes en een bagage ruimte. De houten kozijnen werden rond 1904 vervangen door standaard messing kozijnen. De rijtuigen werden ingezet op de mailtrein van Vlissingen naar Berlijn. De rijtuigen waren voorzien van gasverlichting omdat door de grote afstanden die ze moesten afleggen de olievoorraad in de wagon niet toereikend was voor olieverlichting. In 1928 zijn de nood treden en de handgrepen onder de ramen verwijderd. in dat jaar werd ook de gasverlichting vervangen door elektrisch licht. Hiervoor werden accubakken onder de wagen aangebracht en de gastanks werden verwijderd. De gaslichtluchters waren toen ook niet meer nodig en werden daarom verwijderd van het dak.

Latere van buiten zichtbare veranderingen betreffen het verwijderen van de noodtreden en handgrepen onder de ramen in 1928. In datzelfde jaar werd de gasverlichting omgebouwd naar elektrisch licht, waarvoor een dynamo en accubakken werd aangebracht en de gastanks werden afgenomen. Tevens verdwenen de gaslichtluchters op het dak.

In 1929 is de ABDd 7004 afgevoerd na een ongeval. De definitieve afvoer van de resterende drie wagens vond plaats in de jaren 1947/48. De rijtuigen werden toen al lang niet meer in het internationale verkeer ingezet. Een enkele kreeg daarna nog een levensverlening door ombouw tot verblijfswagen voor het spoorweg bouwbedrijf.

 

Model

Ewout Belderok heeft een model op de markt gebracht als messing bouwpakket

ABDd 7001 coupezijde

ABDd 7001 gangzijde