NZH A 301-330

 

De Geschiedenis

Deze tram was de opvolger van de paardentram en is door verschillende firma’s gebouwd en was toen een C serie. In 1918 werd deze serie vernummerd naar 301-327. De laatste drie A328-330 zijn gebouwd door Beynes. De wagens werden afgeleverd met één koplamp maar er er werd al snel een tweede koplamp bijgeplaatst omdat wettelijk bepaald was dat railvoertuigen die door meer dan een gemeente reden deze met twee koplampen moesten zijn voorzien. Bij aflevering had hij ook loodrecht frontramen maar deze zijn veel later schuin aangebracht. Bij aflevering hadden ze een sleepbeugel deze is vervangen door een schaarbeugel toen deze tram in Leiden ging rijden na de opheffing van het tramtraject in Haarlem.

De A327 is bewaard gebleven en is te bewonderen in depot Scheveningen van de Tramwegstichting.

Bouwverslag

Wiebe Groenewold bouwde deze tram.

Hier zijn bouwverslag van het messing model van Philotrain

Het model

 

De eerste fabrikant die dit model uitbracht was Fairfield. Het model is van witmetaal.

Het model met de schaarbeugel zoals deze in Leiden rond reed.

 

Het model met de sleepbeugels zoals deze in Haarlem rondreed

 

 

 

In 2015 bracht Philotrain een bouwpakket van dit model uit

 

 

 

Het verschil tussen het Fairfield en het Philotrain model is dat het fairfield grover is en te breed.