NZH A 401-411, B 401-412, de Boedapester

foto Hans Offerman

 

Historie

In 1923/24 werd de serie A 401-411 en de B 401-412 gebouwd voor de interlokale dienst. Ze zijn vrijwel identiek aan de smalspoorversie. De tweede pantograaf ontbreekt echter en er is er alleen één op de kop van het rijtuig ter hoogte van de hart van het draaistel. Rond 1938 werd er overgegaan naar de trek duw formatie B-A-B. De tochtramen werden geblindeerd en er werden klapdeurtjes in de lage balkon schotten aangebracht. De A 411 werd in 1931 omgebouwd naar smalspoor gevolgd door de A 410 en de B 411-412 in 1933. De B 410 volgde in 1949 deze weg. Deze Extra B kon uit de serie B 401-409, B 501-515 of B 516-521 (deze kregen in 49/50 een stuurstand ingebouwd) komen. Zo zag je dus verschillende samenstellingen van deze stammen rond rijden.

 

Model

 

A409 – B405 van Fairfiled met nog niet geblindeerde tochtramen

Bouw van de Philotrain Boedapester volgt later