NZH A 501-511, B 501-515

foto J. van Engelen

Geschiedenis

 

Motorwagens A 501 – 512

Deze motorwagens werden in 1923/’24 aangeschaft voor de lokaaldienst Den Haag (Scheveningen Kurhaus) – Voorburg. Dit materieel bestelde de NZH aan bij de firma Ganz & Co. in Boedapest. Het waren feitelijk de kleine broertjes van de serie A/B400 die als ‘Boedapesters’ door het leven gingen. Ze konden ‘slechts’ 50 km/h halen en hadden 4 motoren van 56 pk. Ook hier was sprake van een groot middenbalkon met twee grote schuifdeuren met daartussen een ovaal glazen oog. Op het middenbalkon konden op klapbankjes 10 mensen zitten. op de voorbalkons konden elk 3 personen op klapbankjes zitten waarbij de wagenvoerder door middel van een gordijn werd afgescheiden van de passagiers. Elk passagierscompartiment had 12 zitplaatsen en het totaal aan staanplaatsen bedroeg 60. De instap was onwaarschijnlijk steil en hoog.  De wagens waren 13,7 meter lang en 2,35 meter breed. Hun gewicht was maar liefst 27.000 kg. Vooraan was een enkele deur aangebracht voor als men ooit eenmansbediening zou gaan invoeren die echter nooit werd ingevoerd. In 1924 verongelukte de gloednieuwe A504 te Leiden door een botsing met een stoomlocomotief waarna de A512 in 1930 tot A504 werd vernummerd. De elektrische uitrusting en motoren van de verongelukte motorwagen werden in 1929 geplaatst in de nieuwe A512. Na de Tweede Wereldoorlog volgden nog enkele omnummering. Tussen 1951 en 1958 is deze serie buiten dienst gesteld en gesloopt. Helaas is er geen wagen is voor museumdoeleinden bewaard gebleven.

Aanhangwagens B501 – B515

Deze aanhangwagens werden in 1923/’24 samen met de motorwagens serie A500 aangeschaft. De passagiersindeling en –compartimenten waren gelijk aan die van de motorwagens. Voor aanhangwagens waren ze zwaar: 17.800 kg. Tussen 1951 en 1961 is deze serie buiten dienst gesteld en gesloopt. Helaas is er geen wagen is voor museumdoeleinden bewaard gebleven.

 

Model

Philotrain maakte dit model

Zelfbouw uit styreen