Plan U 111 -152

fotograaf Maurits Vink

 

Geschiedenis

 

Deze treinstellen werden tussen 1960 en 1963 gebouwd door Werkspoor te Utrecht en kwamen in dienst onder de nummers 111-152. Ten opzichte van het voorgaande elektrisch materieel ’54 (Hondekop) had de neus een modernere vormgeving. Oorspronkelijk was het plan om de stellen dezelfde neus te geven als de eveneens door Werkspoor gebouwde DE4 TEE-treinstellen. Door de hoekige neusvorm van de TEE-stellen bleef bij hevige regenval echter de regen terugslaan op de ramen, wat veel overlast voor de machinist veroorzaakte. Daarom kregen de nieuwe dieseltreinstellen een rondere neus, die later ook werd toegepast bij het elektrische Mat ’64. Andere vernieuwingen ten opzichte van het oudere materieel waren de lichte constructie, centrale deursluiting door de conducteur en een omroepinstallatie. De treinen waren rood geschilderd bij oplevering. Bij de treinstellen 148 – 152 zijn er vijf jaloezieën geplaatst in plaats van drie en is er maar een patrijspoort aanwezig.

In juni 2000 werd besloten 19 treinstellen een levensduurverlenging te geven. Hierbij zouden de stellen voorzien worden van airco in de cabine, nieuwe bekleding voor de stoelen en zelfs een nieuwe dieselmotor. De stellen zouden worden ingezet op geëlektrificeerde baanvakken en konden zo het daar ontstane materieeltekort opvangen. Vijf stellen kregen bovendien ATB Nieuwe Generatie ingebouwd. Hierdoor kon de NS de treinstellen ook inzetten op dieselbaanvakken waar deze beveiliging van toepassing was.

Uiteindelijk werden 15 treinstellen gereviseerd. De stellen zijn te herkennen aan een grote zwarte doos op de cabine van de motorbak. In deze doos zit de koeling van een nieuw aggregaat voor energievoorziening. Dit laatste is geplaatst in de bagageruimte, die niet meer toegankelijk is voor reizigers.

De vijf treinstellen met ATB-NG kregen nieuwe nummers: 191 (ex-137), 192 (ex-135), 193 (ex-122), 194 (ex-130) en 195 (ex-141).

in december 2003, werden de laatste stellen, ondanks de kostbare revisie, alsnog terzijde gesteld.

in december 2003, werden de laatste stellen, ondanks de kostbare revisie, alsnog terzijde gesteld.

 

Model

 

Het model is uitgebracht door Philotrain en Artitec. Tevens is een plan U uit styreen gemaakt.

 

Plan U, Philotrain

Plan U artitec

De zelfbouw plan U