Plan K
Ombouw van een plan D van Roco naar de serie ABC (7301 – 7308).
De wanden nadat ze uitgesneden zijn uit de plot.
De drie lagen worden op elkaar gelijmd.
De opening voor de ramen heeft een diepte van 1 mm. Hiervan is 0,5 mm voor het glas en 0,5 mm voor de raamkozijnen die men bevestigd nadat het glas is aangebracht
De nieuwe wand voor de ABC wordt op de bak gelegd om te kijken of alles goed uitkomt.
De plots voor de bodem en de coupe wanden.
We beginnen met de tussenwanden te lijmen met een penseeltje met MEK.
Daarna wordt de wand met de deuren tegen de wand en de bodem aangelijmd.
Even passen of het op de bodem van de plan D past.
Als je de oude kap eroverheen zet zie je duidelijk dat er nu een andere coupe indeling is.
Op het dak worden aan het uteinde twee lange lantaarnijzers in het dak bevestigd.
Het dak wordt op de volgende manier aangepast. Een van de waterreservoirs wordt volledig verwijderd. Het overgebleven waterreservoir is boven de toilet. De halve dakluchters worden volgens de tekening op het dak gelijmd en de regengoten worden van het dak afgevijld zodat we een vlak en rond dak krijgen. Het uiteinde van de daken vlak vijlen zodat de kopen de typische vlakke kant krijgen.
Hier het eindresultaat van het dak.
De ABC heeft maar 1 toilet. Hier is de toiletzijde van het rijtuig.
Hier de andere zijde.
De D-treinrijtuigen reden voor de Tweede Wereldoorlog vooral op de grote doorgaande trajecten samen met de C12c rijtuigen en de stalen vierassige bagagewagens(D IV). Meer informatie over deze rijtuigen kun je winden op site van Gerard van der Weerd. Van de C12c zijn de eerste plots nu klaar en daar worden nu wijzigingen op aangebracht later in dit jaar hier meer over.
Terug naar de ombouw pagina plan D van Roco