Operation Overlord.

Operation Overlord.

D-day in de  Normandie op 4 juni 1944 en de dagen vlak daarna.
Na het hoe en waarom van de Atlantikwall en andere verdedigingswerken te hebben gezien laat ik nu zonder al te veel woorden zien waartoe dat allemaal geleid heeft.

>

Overzicht van de Atlantikwall in Europa.

Grote bunkercomplexen langs de kust waar een adequate wacht gelopen werd.

In de morgen van 4 juli naderde een grote geallieerde vloot de kust van Normandien. Na de eerste schrik van het zien van deze armada, kwam de Duitse verdediging goed opgang en beschoten de schepen in het kanaal.

In groten getale kwamen de landingsvaartuigen man en materieel aan land brengen zoals deze Landings Craft Logistic Lcl 299. Eerst kwamen de lichte schepen, daarna de zwaardere met tanks en andere (rups)voertuigen.

Van de grote schepen, die in eerste instantie niet te dicht bij het strand konden komen, werden dit soort voertuigen te water gelaten die verder, zoals deze Buffalo, op eigen kracht naar het stand navigeerde.

Na dat de geallieerde stevige bruggenhoofden hadden geslagen konden de grote LC’s hun lading op het strand kwijt. Over eb lagen deze schepen dan ook volledig droog op het strand.

zo zagen de stranden er van uit de lucht gezien uit!!!!!!

Tijdens de Duitse inval in de Lage Landen weken verscheidene zeer goede Nederlandse en Belgische veerboten uit naar Groot-Brittannië. De motorschepen Koningin Emma) en Prinses Beatrix  waren nog maar een paar maanden in de vaart. Ze werden omgebouwd voor het uitvoeren van kleinschalige aanvallen en kregen de aanduiding Landing Ship, Infantry (Medium),of LSI(M).Hun grote passagiersaccommodatie bood plaats aan 600 manschappen en bemanningsleden. De troepen werden aan land gezet met zes LCA’s die aan davits werden meegenomen. Er konden ook twee LCM’s in de davits worden meegenomen,maar omdat het hijsvermogen maximaal 39 ton was,moesten die van te voren met andere kranen worden gevuld met voertuigen.

Ook gebeurde het dat vanuit de LC’s  de voertuigen op zgn. LCB’s over gezet werden. Deze barges hadden een aanzienlijk mindere diepgang en konden met hoogwater tot tegen de glooiing worden gezet.

Hier is duidelijk te zien dat de Barges, en andere vaartuigen vrij hoog op konden varen. Helaas was van het mooie Frankrijk daar ter plaatsen weinig meer over.

Niet alleen vaar- en voertuigen raakten onklaar door het vijandelijke vuur, ook vliegtuigen ontkwamen niet aan de dodelijke kogels van de Gerry’s

Enkele van de voertuigen die aan land werden gezet zoals deze M4 tractor met de 155mm Long Tom in lange….

en in korte uitvoering.

De Long Tom in stelling.

Langzaam trokken de geallieerde troepen op. Het ging niet snel daar de Duitsers op hun terug tocht de tactiek van de verschooide aarde toepasten.

Alles wat ze tegen kwamen was vernield. Het hele spoorwegnet, wat zo belangrijk was voor de logistieke aanvoer was onklaar gemaakt incl. het rollend materieel..

Terug naar hoofdpagina historie