De circus trein
deel 1: Ringling Bros., Barnum & Bailey Circuses in the USA
In 1872 was het Amerikaanse circus van P.T.Barnum zo groot geworden, dat om logistieke redenen besloten werd in het vervolg alleen nog maar per trein te verplaatsen P.T. Barnum gaf twee van zijn partners, William Cameron Coup en Dan Costello, opdracht om een manier te ontwikkelen die het snel laden en lossen van de circuswagens per trein mogelijk maakt. In die tijd was het nog gebruikelijk dat het laden en lossen van platte wagens (flatcars) over de zijkant van de wagen gebeurde. De heren Cameron Coup en Costello,ontwikkelde een systeem van touwen en katrollen waar mee zij door middel van paardenkracht, een hele rits aan elkaar gekoppelde circuswagens, over de kop, en via een eigen oprit de trein op konden trekken. Op het dek van de flatcars waren voor de wielen van de circuswagens geleide rails aangebracht, en tussen de spoorwagens onderling lagen overloopplaten. In principe konden de paarden alles in een keer, en zonder onderbreking, de trein op trekken. Voor het afladen werden de opritten afritten en zorgde een soort rem ervoor dat de wagens met gepaste snelheid op de grond kwamen en er geen asbreuken o.i.d. konden ontstaan. Voor dit experiment stelde “The Pennsylvania Railroad” een grote hoeveelheid “flatcars” ter beschikking. Voor het onderbrengen van “the performers en musicians” huurde Coup in Trenton New Jersey speciale slaapwagens. De “ workers “ moesten het met coaches doen!..Ja verschil moest er nu eenmaal wezen. Het experiment met de Flatcars van de “Pennsylvania Railroad” was niet erg succesvol te noemen. Daar de flatcars van de “Penny” niet tot de allerbeste van hun soort behoorde en er dan ook heel veel mis gegaan. Het grootste probleem waar de ontwerpers mee te maken hadden was het ontbreken van standaardisatie bij de spoorwegen. Lengte, breedte en hoogte boven de spoorstaaf was bij iedere maatschappij en fabrikant van spoorwegmaterieel weer anders. Bij veel flatcars zat bv. het handremwiel aan de kop van de wagen en stak ruim boven de laadvloer uit. Tijdens het laden en lossen van de wagens moesten deze handwielen steeds weer gemonteerd en gedemonteerd worden wat heel arbeidsintensief was en veel tijd koste. Door deze “problemen “besloot Coup midden in het Circusseizoen een eigen trein te ontwerpen en deze dan ook onmiddellijk te laten bouwen. Coup nam daartoe contact op met een fabriek in Urbana, Ohio,(waarschijnlijk the U.S. Rolling Stock Car Company) en bestelde daar de eerste circusflats van 32 voet lengte. Toen het circus op 28 juni in Columbus, Ohio arriveerde kon P.T. Barnum 65 wagens van de nieuwe “circus train” in ontvangst nemen. Het waren uniforme flatcars, een Wagner-sleeping car voor de artiestennn, en gewone sleepingcars for the workers. Bij de trein hoorde ook nog eens boxcars voor extra store ruimte, en speciale Palace cars voor de levende have. Het hele circus kon nu in een nacht meer als 100 mijl verplaats worden. Met dit nieuwe systeem kon in het vervolg ook kleinere plaatsen aangedaan worden. Het systeem dat in 1872 voor het eerst door RBBBC in gebruik genomen werd voldoet nog steeds, al zijn de paarden nu vervangen door winches en tractoren.. Ondanks dat er in de loop der jaren enkele tragische ongevallen zijn geweest, is gebleken dat Ringling Bros. en Barnum & Bailey samen het circus levend hebben gehouden.
Zo ongeveer moest het circus van Barnum&Bailey er aan het eind van 1800 volgens de affiche uit hebben gezien. Let eens op het enorm aantal treinen wat er rondom het circus rijden!
Headquarters Ringling Bros at Bridgepont, Conn. Aan de wagens op de voorgrond is duidelijk te zien dat paardenkracht nog niet uitgespeeld was.
Het trainingskamp van circus Ringling Bros. Zo te zien hebben zij meer olifanten als dat er in Afrika in het wild rond lopen!
In Juli 1937 passeert de Souther Pacific Railroad #2806 .Aan de haak de circus-trein van Foley en Burk. In een Horsecurve is te zien hoe lang deze circus treinen wel zijn. De wagens met Olifanten en andere dieren lopen direct achter de locomotief.
Het aantal personeelsleden dat nodig is om een circustrein goed op en in de rails te houden is, incl.performers, staff and maintenance crew gesteld op 326!
Flatcars beladen volgens het piggyback systeem. Let op de speciale wielen onder de circuswagens. RBBX41307 heeft een bewogen leven achter de rug voor dat zij bij het circus terecht kwam. In 1949 verbouwde the Budd Company de Pullman Plan #9513 voor de voormalige Pennsylvania Railroad (PRR) als stainless steel, 21-roomette sleeper No. 8267 (“Lewistown Inn”). Herbouww in 1963 als een 64-seat coach met 12 rokersplaatsen in de smoking lounge, en vernummerd in PRR 1505. In 1968 overgenomen door de Penn Central (PC) als1505 . In 1976 verkocht naar de New Jersey Transit en vernummerd in NJTR 5439. In 1992 wederom verkocht aan een particulier die op zijn beurt de wagen doorverkocht aan RBBB Circus. De RBBB verbouwde de wagen in hun eigen werkplaats te Palmetto FL. De wagen kwam in de “RED UNIT” als Circus “RBX 38” in dienst. In 1995 werden de housing members of the Circus BAND omgenummerd naar de meer spoorweg gerelateerde nummers en zo kreeg zij het nummer RBBX 41307. In de vroege jaren van 2000 ging de wagen over van de Red Unit naar de Bleu Unit. Zover ik weet doet zij daar nog steeds dienst. Tampa, Florida.
De veewagens van Ringling Bros zijn speciaal ontworpen en gebouwd naar de behoefte van de dieren die zij vervoeren.
Animal car RBBX #63009 van Ringling Bros en Barnum & Baley’s Cicustrein is de voormalige Union Pacific bagagewagen #5762 Animal car RBBX #63006 Animal car RBBX #63004
Lossen van olifanten en paarden op de plaats van bestemming. Per trein (unit) zijn 33 conventional passenger cars voor het circus personeel en hun families beschikbaar. Het duurt 6 uur om de trein te lossen en 12 uur om het circus op te bouwen
De loopplanken of hellingen worden zoals op onderstaande plaatjes te zien is direct van onder de deuren van de dierenverblijven gehaald en direct klaar voor gebruik. Per trein (unit) zijn 33 conventional passenger cars voor het circus personeel en hun families beschikbaar. Het duurt 6 uur om de trein te lossen en 12 uur om het circus op te bouwen
Enkele wetenswaardigheden over het verloop en ontwikkelingen van de circustrein in de USA
- 1830; Begin van het circus van Barnum, Bailey, Ringling Bros en de spoorwegen in the eastern United States.
- 1840 Het Circus begint heel voorzichtig gebruik te maken van box,- and stock cars voor kleine verplaatsingen. Het vervoer over de weg met paard en wagen is nog steeds het belangrijkste vervoer tussen de steden van optreden
- 1850 Door de uitbreiding van het spoorwegnet is het mogelijk geworden om de hele show over korte afstand per trein te vervoeren.
- 1860s Voor het eerst worden Flat cars gebruikt voor het transport van de circuswagens. De wagens worden nog steeds over de zij geladen aan de speciale zij-lading. 1860 is ook het jaar van de the nental railroad en ook van het transcontinental circus. Het Circus personeel reist nog wel met de normale trein uit de dienstregeling.
- 1870s April 18, 1872, Het circus van P. T. Barnum maakt voor het eerst gebruik van eigen “piggyback” Flatcars. De PRR maakt hierbij gebruik van oprijbruggen en brugplaten (circus style loading). De gehuurde sleepers voor de artiesten en het personeel maken van dit concept een solide circus train.
- 1880s P. T. Barnum gaat samen met James A. Bailey en vormen zo “The Greatest Show on Earth!”
- 1884, De vijf broers Ringling (Bros) beginnen hun eigen circus. Het eerste ontwerpplan voor speciale 60′ flat cars voor circus treinen wordt gepresenteerd.
- 1890 De grootste circussen reizen in het vervolg per trein. Barnum & Bailey had , net als Ringling Bros ,56 wagens tot hun beschikking.
- 1900 The railroad circus groeiden in grote als ook in reputatie. In 1907 kochten de broers Ringling het circus van Barnum&Bailey op en werden daarmee het grootste circus van de USA
- 1910 Hoogte punt van het railroad circus: In 1911 waren er 32 railroad circuses en dit zal in de komende jaren oplopen tot 65 stuks.
- 1920 1923, Ringling Bros. Groeit naar 100 wagens. Circus flats evolueren naar 70′ all steel.
- 1930 De depressie slaat hard toe in het circusbedrijf. Er blijven nog maar drie circussen gebruik maken van de trein.
- 1940 Ringling Bros. groeit naar de 108 spoorwagens.
- 1950 Er zijn nog twee circussen die gebruik maken van de trein. Clyde Beatty gaat over op het wegvervoer met trucks, 1957.
- 1960 , Ringling Bros.gaat voor 100% over naar railvervoer. 1969, Er komt een tweede circustrein
- 1970 Ringling Bros.gaat door met twee treinen. 1979, Monte Carlo Unit tours US is met 15 wagens het derde circus wat met de trein gaat.
- 1980 Monte Carlo gaat failliet. Ringling Bros gaat door met twee treinen.
- 1990 Ringling Bros gaat door met twee treinen.
- 2000 Ringling Bros gaat door met twee treinen.
- 2010 Ringling Bros. is opgedeeld in twee gelijkwaardige treinen: the Red Unit and the Blue Unit..Maximum train speed is 60 miles per uur.
Ga naar
Ringling Bros., Barnum & Bailey Circuses in the USA circus Krone circus roncalli