DKM DE-II onder het mes.
Al weer bijna twintig jaar geleden, begin ’90-er jaren vorige eeuw, brackt DKM uit Meppel onde de merknaam Holland Rail en model van Plan X, de DE-II uit.
Op de modellen was en is van alles aan te merken, maar onmiskenbaar ademen ze de sfeer van de Blauwe Engelen uit.
Om ze wat aan te passen aan de stand van de techniek van deze tijd, is besloten het mes ermaar eens in te gaan zetten.
Als eerste wordt de als notoir slecht te boek staande aandrijving aangepakt.
Als eerste de De aandrijving:
Het slachtoffer in kwestie. Het is een ‘blauwe’ met rode biezen. Uiteindelijk is het de bedoeling hier een blauwe van te maken met 10 vingerige gele snorren en dito biezen. Na demontage van de motorbak.
De seinverlichting zal ook het veld moeten ruimen. Deze gloeilampen wilden er nog wel eens voor zorgen, dat er een deukje in het dak gesmolten werd… De originele aandrijving. Te zien is waarom e.e.a. niet voortreffelijk reed… De beruchte tandriem overbrenging. Het draaistel in z’n onderdelen ontleedt. Eigenlijk heel standaard en heel simpel. Een wormas, met wormen die direct de wormwielen op de assen aandrijven.
Stroomafname is geniaal, geen slepers of ander gevoelig grut. Gewoon vie twee metalen plaatjes waain de aslager zich kunnen bewegen. De opvolgers in beeld: Een ombouw kit van G&MS en een stuk zilverstaal van 2.38 mm diameter. De wp-content van de kit.
Een tandwielkast, een busje, stukje siliconenslang en handleiding.
Eigenlijk behoorlijk veel geld voor deze wp-content. De onderdelen in exploded view uitgestald.
We zien plaatjes, lagers, asjes, busjes en tandwielen. We beginnen met de bronzenbussen in de zijplaatjes aan te brengen. De handleiding sprrekt van lijmen met BISON moervast, ik geef de voorkeur aan solderen. Met een sateprikker een beetje rode S39 er open… Binnen no-time zitten de busjes vast. Dan de bussen voor de ingaande as. Deze zitten in een soort ringetje. Als je de handleiding volgt is dit de manier waarop ze er in moeten…
Maar… Dan blijkt later het rondsel er niet tussen te passen. Dus vijl nu al het busje linksboven ca. 0.4 mm af. De andere kant van de plaatjes. Ziet er netjes uit zo met die ringetjes. Dan kunnen met een tangetje de afstandsstaafje in de gaatjes gedrukt worden… Met een asje controleren we of alles goed uitgelijnd is. Zijn we zover, solderen we het U-vormig afdekstripje aan de kant waar later het draaistel komt vast. Om vervolgens met een tipje soldeer ook de afstandbusjes vast te zetten. Let wel, dit ook aan de kant waar het draaistel later komt. Na een dik uurtje knutselen is dan dit het resultaat. Een mooi, lichtdraaiend tandwielkastje. Dan naar het volgend onderwerp van aandacht. Aan de rechterkant zit de geleider van de tandriem… … die is niet meer nodig, zit zelfs in de weg, en is met een Roco zaagje snel verwijderd. Dan komt de wormas aan de beurt.
Deze is eigenlijk te kort om goed door het tandwielkastje te kunnen vallen.
De handleiding van G&MS adviseert slechts aan 1 kant te lageren. Met een andere kit is dit geprobeer, en was geen overweldigend succes… Dus moeten de wormen van de as.
Deze zitten muurvast !
Maar… even de worm flink opstoken met de ‘Creme Brulee’ brander en… Je tikt het asje er zo uit.
Als laatste even natikken met een dreveltje natuurlijk. Omdat de andere kant wat langer is, en de wormen niet meer dan strikt noodzakelijk te belasten met het uitdrijven van de as, wordt deze met de Proxxon even gekortwiekt, waana de bovenbeschreven proceure gevolgd wordt.. De beide wormen op hun nieuwe as. Deze is nog e lan en moet dus eerst opgemeten worden… Na het op maat afslijpen met de Proxxon, het plaatsen van het tandwiel, moet de as ongeveer 0.5 a 1mm nog door het lager steken. Zo dus, klaar voor… De Vlam !. Even verhitten, beetje vloeimiddel en beetje soldeer en het tandwiel zit netjes op de as. As met tandwiel in de behuizing. Het binnenwerk, een mooie tandwieltrein 🙂 Na zorgvuldig uitmeten worden ook de wormen…. … met een drupje soldeer vastgezet. … Waarna dit de nieuwe aandrijtrein van het draaistel is geworden. As en tandwielkast in het draaistel geplaatst.
Let bij het uitmeten o, dat de as enkele tienden van millimeters speling moet hebben. Het volgende millimeter klusje:
Van beide assen moet een stuk af… Op de motoras komt een bus die de as opdikt van 2 naar 2.38 mm. Eerst wordt de as afgekort met de slijpschijf.
Waarna een druppel Olba in het busje deze netjes vastzet op de as.
Hierna het busje afkorten en ook de rondselas op maat maken. Tijd om de motor weer te plaatsen…
Daat deze veel te veel speling heeft en lekker staat te rammelen, plakken we er een stukje dubbelzijdig tape onder. De afdekfolie laten we mooi zitten 🙂 Rondsel- en motoras worden nu middels een stukje silicinen slang verbonden. Het complete beeld van de nieuwe aandrijving. En van onderen.
Nu is het tijd om de grearbox in te laten kopen. Want hoewel netjes en exact gemaakt, is het toch allemaal vrij ‘scherp’
Wordt vervolgd…