Z.H.E.S.M.

Z.H.E.S.M.

De eerste lijn welke aangelegd en meteen geëlktrificeerd werd is de Z.H.E.S.M. lijn. Men gebruikte hier gekonstrueerde palen, deze zijn opgebouwd uit hoek en U profielen, verbonden door middel van klinknagels, in een betonen fundering gestort. Opvallend zijn de grote draagkabelblikken. Deze stamen nog uit de tijd van 10.000 Volt. De overige lijnen bestonden al voor ze gelectrificeerd werden. Bij portalen tussen de sporen dient het baanlichaam aanzienlijk breder te zijn. Deze portalen zijn in het huidige spoorwegnet niet meer te vinden.

Laatste exploitatie dag van de lijn naar Scheveningen. Foto J.C.T. van Engelen“ Station Leidschendam Voorburg 1912 Zijspoor naar kazerneterrein 1927. Op de achtergrond een schakelstation die in 1925 werd neergezet In dit boek van J.E. Smit kan je veel meer info vinden over deze spoorlijn    

Het model

Jan Willem Penris heeft voor het Hofplein project van de HSM draagkonstrukties van de ZHESM gemaakt.