Geperst schroot in Balen

Geperst schroot in Balen

Grote stukken plaatmateriaal nemen veel plaats in en daarom is het handig voor opslag en vervoer om de stukken samen te persen tot hanteerbare pakketten. Hiervoor hebben de meeste schroothandelaren enorme persen op hun terrein staan. Het transport over de rails vind hoofdzakelijk plaats in wagens met hoge zijwanden zoals de familie Eaossen. Om een betere zichtbaarheid van de lading te hebben nemen wij onze toevlucht tot een Kbs of een broertje daarvan. Een R kan ook nog. Voor het schroot nemen we repen Aluminiumfolie uit het keukenkastje en een wagen naar keuze. Ik heb voor dit voorbeeld een door mij verbouwde K van ROCO genomen.

Als eerste wordt er een mal gemaakt om de balen te persen.

Uit stukjes afvalhout worden vier plankjes gemaakt welke op de kopsekanten zuiver haaks zijn. De grote doet er niet toe, wel de hoogte. Deze is ongeveer 10mm.

Door de latjes in deze vorm te leggen kan men de grote van het blok laten variëren.

 Om het splijten van het hout tijdens het vast schroeven tegen te gaan, eerst de schroefgaatjes voorboren.

 Als de latjes op een ondergrond zijn vastgeschroefd ziet het geheel er zo uit.

de rol Aluminiumfolie worden stroken van ongeveer 300 X 50 mm geknipt.

Deze stroken worden met de spuitbus Zwarte, groene en blauwe verf behandeld om de glans van het alu. af te krijgen en het een echt “schroot”uiterlijk te geven.

Als de spuitverf na een kwartiertje droog is de strook in beide handen tussen de duim en wijsvinger tot een worst draaien

De worst met behulp van de vingers en de platte kop van een spijker, schroevendraaier mag ook, in het persgat stoppen.

Druk het geheel stevig aan en ga door tot alles op is en haal dan het blok met behulp van bv een priem voorzichtig uit het gat.

Door de perskracht blijft het aluminium goed in elkaar zitten.

De Ks beladen met 10 pakken schroot. Denk er om dat Aluminium 2.7 ton/m3 weegt, en ijzer 7.9 ton de kubieke meter.

Het laadvermogen van deze K is 10 ton Een blok mag dan ook niet meer als 1 ton wegen. Dus geen tweede laag.

Kleinere blokken zijn te maken door de houten te verschuiven tot dat er een gat van 8 x 8 mm ontstaat.

Daar deze kleintjes zich moeilijk uit de mal laten lossen gebruiken we het volgende trucje, leg eerst een stukje vershoudfolie over het gat en begin daarna de worst er in te prakken

 Het ziet er dan zo uit.

 en zo laat het zich gemakkelijk lossen.

 De kleine blokjes kunnen gestort worden in de zgn. E wagens of ex stalen kolenbakken

 Een ander vervoer is dat van Koperplaten. Deze platen worden heel losjes op elkaar gestapeld, gebandeleerd en dan met een vorkheftruck op een Res geladen.

vanuit de trein gezien.

Deze transporten zijn regelmatig te zien aan de Sluisjesdijk Rotterdam-Waalhaven