Gereedschapwagen

Geschiedenis

 

In de jaren 60 werden enkele blokkendozen omgebouwd naar gereedschapswagen voor verschillende standplaatsen.  Ze hebben in verschillende uitmonsteringen gehad. De blauwe bies betekent dat de wagon onderdeel is van de NS WEG EN WERKEN.

enkele wagens

  • Gereedschapwagen NS 177171, later omgenummerd naar 30 84 971 1 004-6 (1966), 30 84 974 1 027-1 (1968) Het laatste nummer was 30 84 979 1 514-7 (1972).
  • Gereedschapwagen NS 177192 van de dienst WW6 in Zaandam. Deze wagen werd in 1964 verbouwd uit personenrijtuig Bz 5865, ex motorrijtuig mCd 9439 ex mCv 9441.
  • Voormalig motorrijtuig NS mCd 9428 uit 1931 als werkwagen NS 30 84 979 1 513-9 van ElectroRail in Alkmaar. Het motorrijtuig werd in 1961 verbouwd tot werkwagen in 1992 gesloopt.
  • Werkwagen NS 30 84 975 1 513-8 van ElectroRail in Steenwijk. Deze wagen werd in 1961 door het Spoorwegbouwbedrijf verbouwd uit motorrijtuig mCv 9428 en kreeg toen nummer 177170. Daarna had de wagen nog de nummers 30 84 971 1 003-9 en 30 84 974 1 026-3.

Model

Op basis van een roco blokkendoos wordt een gereedschapswagen gebouwd. De basis voor dit model is Roco blokkendoos 2e klas cat. nr. 44980.

Het basis rijtuig van Roco waaruit de gereedschapswagen wordt gebouwd.

We beginnen met het demonteren van de bak.

Er is weer een plot gemaakt voor de onderdelen.

Aan het einde van de bak worden de drie deuren uitgesneden.

We maken de platen waarmee de ramen zijn dichtgemaakt. Een is precies de maat van het raam wat op het grotere plaatje wordt gelijmd.

De plaatjes zijn opelkaar gelijmd zodat je deze straks aan de binnenkant kan verlijmen.

De achterste zes ramen worden dichtgelijmd met de plaatjes die we net gemaakt hebben.

De deuren aan het uiteinde van de bak worden dichtgelast. De vouwbalgen verdwijnen. Deze gaan naar het rommeldoosje voor een ander project

.

Hiervoor plakken we een plaatje styreen op deze plaats.

De wand die aan het nieuw ontstane balkon komt bestaat uit twee lagen.

De wand met daaropgelijmd de deur

Deze wand wordt in de bak gelijmd

Op de bodem van het open balkon zie je nu het kopel en draaimechanisme.

Daar wordt een bodemplaatje ingeplakt. Het is makkelijker om dit te lijmen als de bak er op zit.

Goed de bodemplaat passen voordat je hem vast lijmt. De deur valt precies in de kleine opening in het plaatje

Het interieur wordt in twee stukken gesneden,

Het interieur wordt weer teruggeplaatst in de bak.

De bak is klaar voor de spuiter.

Transfer voor deze wagen is nu ook te bestellen.

Met dit als eindresultaat na het spuiten.

Als accessoires kunnen nog enkele (ARBO)kraanarmen bij de balkons worden aangebracht


ex motorrijtuigen mC kwamen ook voor als werkwagen. Bij deze mC zijn de balkons afgeschermd met hekjes en is onder de wagen een airco-unit aangebracht.

Enkele varianten welke met de blokkendoos te maken zijn

Heb je interesse in de plot vul dan het contactformulier in.