Transport van grote kisten

Transport van grote kisten

Toen stukgoed nog gemeengoed was in de havens, tegenwoordig gaat alles per container of flatrack, kon men op de kadesporen van onze zeehavens met grote regelmaat spoorwagens geladen met kisten zien staan. Wat er in de kisten zit en waar zij vandaan komen of waar of dat zij naar toegaan was meestal duidelijk op de kisten aan gegeven. Voor het transport van deze kisten werden en worden meestal de bekende twee-assige rongenwagens met houten vloer gebruikt.  Later kwamen daar ook nog de vier assige rongenwagens in het zicht. Dat de wagen een houtenvloer moest hebben had te maken met het vasten van de kisten. De kisten waren meestal te groot en net binnen het profiel van vrijeruimte zodat sjorringen over de lading geen of weinig nut had. De lading werd daarom met klampen aan de wagenbodem vast gezet en gezekerd. Als het enigszins kon gingen de rongen er in. Bij lading die breder was als de wagenbodem werden bij de twee assers de zijborden neergelaten zodat de kist mee genomen kon worden.

Zo zag het er op de kades van onze zeehavens in de vorige eeuw uit. Beladen spoorwagens met stukgoed. Nu een zeldzaam verschijnsel

Openbakwagen van het type “O” der DR beladen met kist bestemd voor de USA. De kist is van fineerhout gemaakt op een geraamte van papier.

De S-LWO, tegenwoordig K of Ks. Het meest voorkomende wagen type voor het transport van stukgoed.

maatschets van de S-LWO (later Ks)

De S-LWO afwachtend op een volgende inzet

Ook werden de wat langere rongenwagens type LWGK gebruikt. Deze wagens hebben een draagvermogen van maar 17.5 ton tegenover de S- LWO die 23 ton mochten hebben (zie het beladingraster op de tekening).

Ik heb kisten gemaakt die net als op de eerste foto op de kade, iets breder zijn als dat de laadbak breed is. Er moest dus een aanpassing van de wagen komen. Daar ik nog wat Roco.56028 had liggen was dit de uitgelezen wagen voor de modificatie. Volgens de beproefde methode zoals beschreven bij het hoofdstuk “kabelhaspel en vaten” is de bodem tussen de kop en zijschotten verwijderd. Hierna zijn de zij-borden voor tweederde van de lengte afgezaagd zoals op de foto te zien is .Let er wel op dat dit op de scheiding van de borden gebeurd zoals aan de buitenzijde te zien is. (zie de plaatjes!)

De kale wagen met vlak geschuurde bodem en uit gezaagde zijkanten

Een bestaande kist past precies tussen de opstaande schotten en steekt aan de zijkanten iets uit. Let er wel op dat alles binnen het profiel van vrije ruimte blijft.

Hier en daar moeten nog wat hobbels genomen worden voordat alles perfect past.

Van dunne latjes modelbouwhout, welke gebruikt worden in de scheeps- en vliegtuigmodelbouw, snijden we de bodemplankjes in de juiste lengte van de breedte van de wagenbodem en fixeren deze met houtlijm op de vlakke bodem van de wagen. De zij- en kopschotten zijn alleen aan de kopsekanten van de wagen met het onderstel verbonden. Daarom  lijmen we de zijschotten met een weinig houtlijm in het midden van de wagen vast. “Stiekies” zijn een uitstekende hulp bij dit werk.

Passing van de zijborden die later omgedraaid weer gebruikt gaan worden.

Uit een velletje styreen met geplotte “houten” planken van 10, 20 en 30 cm ontstaan enkele nieuwe kisten. Uit een A4-tje kan je aardig wat kisten halen

Het begin van een vierkant model type “Emigratie verhuiskist!” Hier ontbreken nog de bodem en de top. Voor de verstevigingplanken rond de kisten is een beroep gedaan op de profielen van “Evergreen”.

Om de kisten straks met een kraan te kunnen lossen moet er een apart frame, een zgn. traverse, gemaakt worden. Er mogen immers geen “Hooks” op de kisten gebruikt worden. Om een gelijke verdeling van de last te krijgen zijn om de cm gaatjes in de langsdragers geboord waar de sluitingen voor de hijsbanden en/of kettingen komen te zitten.

De uitgesneden zijboorden worden omgekeerd, net of dat zij omgeklopt zijn , weer aan het bestaande frame vast gelijmd. Let er op dat op de juiste plaatsen gebeurd!!! Hier na even  het “kissie” passen.

De complete en geverfde hijstraverse gereed voor gebruik. Hier zijn de stropverlengingen reeds aan gebracht. Ik gebruik hiervoor heel dun koperdraad wat aan het einde als een soort haak is omgebogen. Ik kreeg dat ding met geen mogelijkheid stil voor de foto.

Kisten, wagen, alles nog in ruwbouw. Onder de kisten moeten dikke balken en/of U-profielen aangebracht worden om de kisten tijden het transport te kunnen zekeren. Ook is die ruimte nodig om er de hijsbanden onder te kunnen voeren.

De wagen en kisten voorzien van een nieuw laagje verf, verse opschriften en transport rongen!

De wagen moet nog voorzien worden van nieuwe opschriften, maar aan de rongen is te zien dat het een wagen van de NS moet worden.

Deze Lww van Piko heeft helaas een te hoge bodem, of te lage schotten gemeten langs de binnen zijde, en is daarom minder geschikt om als voorbeeld voor een open lading te dienen.

Volgens NS de aangewezen wagen voor het transport van o.a. zware machine (onderdelen, wel of niet in kratten en/of kisten).

De maatschets van de S-HTS met een laadvermogen van 40 (48) ton en weg draaibare rongen.

Een S-HTS beladen met drie kisten. De vierde komt eraan! Ook hier staan de kisten gezekerd en geklampt op de houten laadvloer. Daar waar mogelijk zijn de rongen opgezet.

Detail van de kisten en wagen opschriften

Voorbeeld van het laden, lossen en overslag van grote kisten. Bij dit soort werkzaamheden zijn altijd kranen nodig! Vaste of mobiele, het maakt niet uit, ze zijn nodig anders gaat het niet. Kijk bij de inzet van kranen wel of dat de kraan geschikt is voor zijn karwij. (hijsvermogen)

     

Weet je het nog “hijstraverse”

Voor het lossen/laden moeten eerst de rongen weggedraaid worden

Met weggedraaide rongen

Zijn kisten (lading) echt hoog dan wordt het gebruik van kuilwagens overwogen. Door de kuil van de wagen kan aanzienlijk in hoogte worden gewonnen. Over kuilwagens komt t.z.t. nog een apart hoofdstuk