Inter vervoer

Inter vervoer

Na diverse ombouwprojecten van wagens, treinstellen en rijtuigen afgerond te hebben, bleef ik zitten met een groot aantal onderdelen die de moeite van het bewaren waard zijn. Waaronder o.a. een Hondekop kop die overbleef uit een Lima/Mastica project.
Toen ik nog in Roosendaal woonde zag ik bij de hulpHoofdwerplaats (hHwp) aan de Boschstraat l diverse wagens en objecten staan die interessant genoeg waren om na te bouwen. Onder dit materiaal bevond zich ook een  twee-assige kuilwagen van het type Uikk. Hiervan heeft de NS er na 1962 vijf in dienst gesteld. De eerste twee, de 90100 en 90101, kregen nog de code LD. Later onder het UIC-regime veranderde de aanduiding van UI in Uikk met de nummers 990 3 000 3 004 enz.  Deze wagen hadden een doorgaande remleiding en waren dus onberemd. Het handwiel bediende alleen de parkeerrem op een as. Langs en bij de loods/werkplaats stonden nog div. andere plattewagens waaronder ex-rongenwagens , voorheen S- LWO, uit het niet geüniformeerde UIC-type 6, ex LWR-s en relatief veel “uitgeklede” ex kolenbakken die dienst deden als mobiele opslagplaatsen voor o.a. lasmallen, onderdelen, draaistellen en reserve koppen. Veruit de meeste van deze wagens waren versiert met het bordje “Mag niet vervoerd worden” Let wel Vervoeren is wezenlijk anders als verplaatsen!!! Diverse van deze uitgeklede karkassen waren al omgebouwd tot koppelwagen, opslag/terreinwagen en assentransportwagen. Weg en werken beschikten ook over een groot aantal van deze ex kolenbakken, maar dat is een ander verhaal..

Voor elk vervoer een wagen

de S-LWO getekend door Peter van der Welle.

Aangepaste S-LWO voor taken binnen het internvervoer cq dienstwagenpark

Ook aan het leven van deze wagens komt eens een einde. Daar er ruimte gebrek was op de sporen van het tractieterrein worden de wagen met een kraan gewoon naast de rails gezet.

Dit gaat ook op voor de evt. lading van deze wagens!

Bij de SGB in Goes staat een gerestaureerde LWR een voorloper van de  S-LWO te vinden

Een omgebouwde rongenwagen naar H0 voor dienstvervoer. Zie het artikel over ombouw in deze reeks. De wagen is voorzien van een doorgaande remleiding en houten werkdek. Blijft de wagen bij de wekplaats staan dan worden de bufferbalken voorzien van imitatie koppelingen en luchtslangen en in de zij komen borden met “Mag niet Vervoerd Worden”

De kolenbak GTOW

Maatschets van de nu E genoemde GTOW

GTOW Zoals deze nog te vinden is bij de SGB

De 902 0 847-6 “niet vervoeren” beladen met de lasmallen van Mat 54 en 64 op een onderstel van een voormalige GTOW kolenbak

Zijaanzicht van de 982 0 847-6 met mallen van een Honden en Apenkop (Mat 54/56 en Mat 64. Op de achtergrond een dichtgelaste Mat 54 achter de muur van de voormalige kolenopslag

In weer en wind, zomer en winter het maak niet uit, alle types waren er wel eens te vinden.

 

Samen met de onderstellen van de oude GTOW-s vonden ook deze mallen hun Waterloo in Roosendaal.

Peter van de Welle tekende in mijn opdracht deze fraaie tekening van de Uikk 990 3 000 3 004

Op 2 februari 1991 stond deze Belgische variant van onze NS kuilwagen op Antwerpen Dam

De modelkop op de kuilwagen. Net als bij het grote voorbeeld worden over de ramen en deurgaten stalen platen gehecht. Deze kan je imiteren door dun papier over deze gaten te plakken.

Dit alles werd in een keer matgrijs (grondverf) gespoten. Na droging het geheel  op enkele balkjes in de kuil geplaatst en overeenkomstig de voorschriften voor zware en grote lading met staaldraad op de wagen vast gezet.

In de kop worden  kruislings wat schoorbalken geplaatst en in de kop worden nog eens viergaten geboord om het geheel met staaldraad te kunnen vast zetten

Bij de NS variant van deze Fleischmann kuilwagen moeten bij de achterste as de remblokken verwijderd worden!

Met een knipoog naar de werkelijkheid! De Nederlandse opschriften en het bord Mag niet vervoerd worden zijn zowel bij KleiNSpoor als bij Mevr Groot van Spoorcuriosa te krijgen (kopen)

Omdat de kop van Mat 54 op de juiste manier op de kuilwagen geplaatst is , mag hij in de normale goederentrein opgenomen worden en kan dus gewoon zijn rondjes op de modelbaan maken

Ex kolenbak geschikt voor het transport van een (reden = gewicht) draaistel  tussen de Werkplaats Haarlem en bv Roosendaal/Tilburg

Moderne versie van een draaisteltransportwagen. Deze aangepaste Ks 953 2 036-6 is beladen met twee reserve draaistellen Mat 36 welke bestemd zijn voor de STIBANS

Zicht over de moderne Ks-en welke bedoeld zijn voor het transport van draaistellen. De railstaven zijn hier een vast onderdeel van de wagen evenals de opstaande platen in het midden waar een wielas in past. De wagen staat afgemeerd tegen een Blauwe plan K

Een zelfde Ks, maar nu beladen met de draaistellen van de DE1 41, staat op 17 december 1987 gereed om de draaistellen naar Tilburg te brengen. Hier werden de draaistellen volledig gereviseerd.

Transport in model

De Egger Bahn spoorstaven zijn met doorlopende lasplaten van Styreen aan het dek vast gespijkerd. IK heb voor smalspoorrails gekozen daar deze niet zo kolossaal over komen.

Een voorbeeld van een dienstwagen die niet meer aan het verkeer mag deelnemen. OP een stukje geïsoleerd spoor word zo,n wagen dan weggezet. Hier dient een oude groentewagen als magazijn voor W & W

Aan een zijde tegen de verhoogde los en laadplaats en aan de ander kopsekant een Vet en oliën bergplaats.

Aan een zijde is een platformgebouw wat direct in verbinding met de verhoogde los- en laadplaats staat. Een trapje geeft toegang tot de begane grond.

Een werkplaatstransport onderweg van A naar B