Kabelhaspels.

Kabelhaspels.

Een transport wat men heden ten dagen niet zo vaak meer zal tegen komen is het vervoer van Kabelhaspels per spoorwagen. In het verleden was het een normaal transport en daarom zijn er door NS ook uitgebreide voorschriften gemaakt. In de voorschriften komen de diverse voorkeuren voor het vervoer ter sprake. Een van de meest aansprekende is het transport van vier haspels in de lengte richting van de wagen zoals dat te zien is bij de MBS tussen Haaksbergen en Boekelo-HR.

De 17.5 ton museum LWGK  NS 87513 opgenomen in de museumtrein van de MBS te Haaksbergen (foto Peter Barink)

Aanbeveling door NS voor het gebruik van deze wagen.

De technische gegevens van de rongenwagen S-LWO of  Ks

Voorschriften NS . Hierin word beschreven dat de voorkeur uitgaat naar liggend vervoer van de haspels. Ook worden de afwijkingen t.o.v. andere spoorwegmaatschappijen gegeven

Voorschrift  met o.a. de richtlijnen voor lege haspels

Tekeningen behorende bij de voorschriften NS

   

Voorschrift speciaal voor het transport met het kabelgat dwars op de rijrichting van de wagen met het wagen type Sahs 710

Tekening behorende bij het transport van haspels op de Sahs 710. De zware zes-assige plattewagens

De model van LWGK rongenwagen zoals bij de MBS in gebruik De ombouw, waarvoor drie Roco 56028 donors waren, volgt t.z.t. op deze site. Belading van deze wagen wordt hier niet besproken, maar kan wel!

Een moderne Ks , die een max. draagvermogen van 23 ton heeft, beladen met enkele aangepaste haspels van het merk Kibri. Deze belading is/was toch niet helemaal naar mijn zin. Het komt zo zuinig over met die kleine haspels!

Peter van de Welle maakte eens een tekening voor mij met drie haspels in een slee. Met deze tekening en de voorschriften van NS ben ik begonnen met een nieuwe opzet.

Met behulp van Evergreen profielen177 2.5 x 4 mm  werd het draagframe voor de haspels gemaakt.

De kabelhaspels zijn gemodifiseerde exemplaren welke op een Roco 56028 te vinden zijn. Met wat schuren en verf zijn er mooie exemplaren van te maken.

   

Het frame met de haspels in de aangepaste Roco 56028 rongenwagen. Voor de ombouw van de wagen verwijs ik graag naar het  “ombouw” in deze serie.

 

Doordat de bodem van de wagen verlaagd is komt de lading beter tot zijn recht.

De wagen opgenomen in de buurtgoederentrein waarin ook eerder beschreven exemplaren in voorkomen..

   

Als extra;
Hier kan je zien waar de rongen van een Ks opgeborgen worden als zij niet opgezet zijn