Vervoer van Nederlandse/NATO Militaire voertuigen.
Voor en tijdens de Koude Oorlog vervolg
Na het beladen van de Centuriontank keren we terug naar de tijd van de eeuwwisseling.
Ga terug naar de vorige pagina
Nog eenmaal het plaatje vanuit de tijd dat er nog een dienstplicht bestond. NS-Stoom kan nog tot 1985 maar de BR 65 kan nog tot 1977 ingezet worden. Langs de verhoogde zijlading staan enkele Ks-en welke beladen zijn met een aantal containers en met de brugdelen van de bruggenlegger. Tegen de koplading staan de Demels te wachten op hun lading. Het oudere type Slmmp De Belgische Sa met twee drieassige draaistellen. Deze wagens zijn ontwikkeld om de steeds zwaardere pantsers te kunnen vervoeren.
Detail van het type 3000F3 met standplaats Leopoldsburg.
Overgang tussen twee wagens. Hier kan men het hele kopschot laten zakken tot op de buffers en zo een goede rijovergang tussen de rijtuigen te creëren. Overzichtje van de laad en losplaats Om de voertuigen probleemloos van het ene op het andere transportmiddel te krijgen moeten we zelf een overgang tussen de wagen maken. Ik heb hier voor een beroepgedaan op Evergreen U-profiel. Zo kan deze Marder probleemloos op de wagens komen. Voor het transport moeten de rupsen van de Leopard opgekegt worden. Aan de binnen zijden van de rupsen komen houten steunen zodat deze geen kant meer op kunnen. Detail. Spankettingen, trekstangen en keggen. Alles kwam vroeger van Roco-Minitanks, nu van Herpa minitanks met als artikel nummer 742283 1053 Zo hoort een Leopard opgebokt te staan. Keggen voor en achter en aan de binnenzijde houten schorren. Voor deze schorren is een beroep gedaan op de kwartronden van Evergreen. (Had deze nog over van de Plan U dakranden) De plaats van schorren en keggen. Voor de foto zijn de schorren wit gelaten. In de dagelijkse praktijk hebben zij een geheel andere kleur en uiterlijk gekregen. Netjes opgebokt. Deze Leopard heeft conform de Nederlandse uitvoering gereedschapkisten op de flanken gekregen. Gelijk met de Tanks gaan er ook ondersteunings voertuigen mee. Het gewicht van deze drie verkennings voertuigen is minder als dat de Ks mag dragen. Dus met zijn drieën netjes opgebokt zo als de zware jongens op de Slmmp Rs-en maken ook deel uit van het transport. Deze is voor een deel geladen met een 20 voets container De rongen moeten nog opgezet worden voor dat de trein vertrekt De bruggenlegger M48 behoort ook tot de pantsers die vervoerd moeten worden. De tank met brug is veel te hoog en te breed en valt duidelijk buiten profiel. Op het perron wordt de brug dan ook geheel gedemonteerd en met behulp van de Bergingstank en een takelwagen worden de onderdelen op het andere deel van de Rus gezet en gezeevast. Het spul staat en de kraan is ook weer ingepakt voor de reis Netjes ingepakt en gezekerd. De Leopard Bergingspantser is ook klaar met het assisteren en maakt zich klaar om de wagens te bestijgen. De Leibherr kraan zoekt een plaatsje op de wagens. Zo zou het gaan als we geen overgangen maken. Zo gaat het een stuk beter. Dit model is afkomstig uit een Kibri bouwpakket en hier en daar wat aangepast. Beide kraanwagens op de trein. Zekeringen moeten nog aangebracht worden. De M48 heeft een plekje gevonden. Als laatste neemt de Bergingspantser zijn plaat op de trein in. Helaas konden niet alle Leo’s mee. Deze had duidelijk motorische problemen. Voor hem kwam een reserve opdagen. Uit een Roco MAN militairenvrachtwagen is deze mobilewerkplaats ontstaan. Deur er uit en interieur er in. Tussen de barrakken staat deze container waarin de spankettingen bewaard worden. Als de trein klaar is wordt als laatste de begeleidingswagen bij geplaatst. Dit is een Duitse Ombouwers waarvan de deuren zijn open gemaakt. Het transport vlak bij de grensovergang met onze oosterburen. Een 44-er staat al gereed om het transport over te nemen. Overleg tussen twee tank Commandanten. Er is wat speling in de sjorringen ontstaan en moeten deze nu opnieuw aangespannen worden? Ook de Marder heeft wat speling tussen de keggen. De M48 staat als in beton gegoten. Deze Leo heeft daar ook weinig last van Let bij deze Prlt even op de Nederlandse radar en de zijkasten!