M60A1 Armoured Verhicle Landing Bridge (AVLB)

M60A1 Armoured Verhicle Landing Bridge (AVLB)

Het gepantserde voertuig M60A1  AVLB is een voertuig ontworpen om militairen en hun uitrusting snel over rivieren,die te diep zijn om te doorwaden, en andere diepe hindernissen te helpen. De M60A1 AVLB is gebouwd op een omgezet tankchassis. Door de geschutskoepel te verwijderen kon een 60 voet (19 meter) lange schaarbrug op het chassis worden geplaatst. De brug heeft militaire ladingsklasse 60. Door gebruikte te maken van een tankchassis kan in de AVLB in het zelfde terrein opereren als die van de hoofd gevechtmacht . Het pantser staat de AVLB toe om zelfs in aanwezigheid van vijandelijk vuur te werken. Het plaatsen van de overspanning duurt 2 tot 5 minuten. Zodra het brugdeel over de hindernis of rivier is geplaatst, koppelt de AVLB zich los, en gaat dan als eerste voertuig de brug over om aan de andere kant te wachten tot dat al het andere verkeer veilig de brug gepasseerd is. Zodra het laatste voertuig en infanterist gebruik hebben gemaakt van de brug, gaat de AVBL zich weer met de brug verenigen en trekt de spanwijdte. Het opnemen van de brug door de twee koppige bemanning vergt, onder pantser bescherming, een kleine 10 minuten. Hierna kan de AVBL zich met gezwinde spoed naar de volgende klus!!!.
Voor de goede orde, Nederland heeft deze M60A1 AVBL niet in zijn assortiment gekend!

De Amerikaanse versie van de AVLB in front aanzicht. Duidelijk is de stempel te zien waarmee de brug wordt afgezet. De tank heeft een Lengte van 9.44 meters, een breedte van 3.66 meters.

2 De achterzijde van de AVLB. De rijwegbreedte van de AVLB is 4 meter. De AVLB heeft een 12 cilinder diesel motor Avos-1790-20 welke de tank een snelheid van 50 kilometers over de weg geeft. In het terrein is dit 13 tot 20 km/h. De AVLB heeft een brandstof capaciteit van 1420 liters wat een actieradius geeft van 464 kilometer.

Hier is duidelijk de zware cilinder van het hydraulisch hefsysteem te onderscheiden. Het gewicht van de AVLB is 56.6 ton (51.33 metrische ton)

Het plaatsen van de brug op een wielvoertuig. De brug heeft een uitgevouwen lengte van 19.5 meter en kan een gat overspannen van 18 meter. In gevouwen toestand heeft de brug een lengte van haast 10 meter met een gewicht van 14.6 ton.

De brug in operationele toestand.

Overzicht van het beladen van de pantsers voor oefening. In het midden staat een AVLB zonder brug

De M60A1 AVBL in de vervoer toestand. Van wegen het de lengte van het voertuig (en zijn gewicht) is hier voor een zes assige zwaartransportwagen gekozen.  Van wegen het buiten profiel zijn van de tank met brug, moeten deze apart vervoerd worden.

Zo gaat de brug vervoerd worden.

Als eerste gaan we de tank wat modificeren. De hydrolyse zuigerstangen van plastic waren door het gebruik zodanig slap geworden dat zij spontaal afbraken.

Deze dan ook, net als de scharnierpunten, vervangen door messing.

De brug bestaat uit twee delen die samen weer een geheel vormen. Zo zonder er iets aan te doen kan dat niet op de trein geplaatst worden. Daarom gaan we net als in het grootbedrijf de brug demonteren en zagen alle verbindingen tussen de rijdelen uit.

Als dat gebeurd is de delen zoals op het plaatje op elkaar plaatsen en fixeren met trekbanden zoals op het volgende plaatje.

gefixeerd. Om de brug op de Rs te krijgen hebben we enige hulpwerktuigen nodig.

Deze kraan is omgebouwd uit een Kibri model

Net als deze. Let even op de overgangen tussen de Demels!

De kranen zijn gelijk maar gebruikt om de containers met losse materialen op de Rs te plaatsen.

Klaar om zelf geladen te worden. Hier is goed te zien hoe of dat de brugdelen geborgd zijn.

De AVLB is gereed om de arm in de vervoersstand te plaatsen (achterover op de steun)

De steunen zijn al geplaatst. Het is nu zaak de rupsen goed op te sluiten!

Wat je allemaal al niet nodig hebt. Blokken en (span)kettingen zijn geleverd door nu Herpa. Geplaatst in de vervoerstoestand. Vanwege het te hoog zijn moet de hydraulische arm zo laag mogelijk geplaatst worden op de spoorwagen.

Als laatste gaat de Bergingspantser op de trein. De kraan van deze pantser hebben we aan het front hardt nodig om de brug weer in elkaar te zetten.

Alleen de Bergpantser, die op de achtergrond nog bezig is, op de trein zetten, en dan kan de trein vertrekken.

Ps. Roco heeft een mooie Leopard 1 in de aanbieding, hoewel  deze Bieber niet conform is aan de Nederlandse uitvoering,  is het een aanvaarbaar model voor de krijgsmacht in tijdperk  IV/V.

 

Terug naar modellen militaire voertuigen