Vam Noordwijkerhout
Het VAM overslagstation In Voorhout is gebouwd op de plaats waar vroeger station Piet Gijs stond. Het vervoer van afval per spoor is gestopt en je ziet geen VAM wagons meer op het emplacement Noordwijkerhout. De laatste werkend uitbreiding was met een een tweede vuilverwerkingsstation met rangeerloc. De situatie die ik wil gaan maken is de beginsituatie van de vuilverwerking met één station waarbij de wagons nog met een lier werden verplaatst.
Wat overblijft is een mooie herinnering van deze inzet op het spoor.
Roco en Philotrain hebben diverse VAM wagons uitgebracht.Kleinspoor en MTE hebben de laatste moderne versie van de vuilverwerkingswagons uitgebracht
Er zijn tegenwoordig twee overslagstations in de handel van oude VAM stations. Een verkleinde versie van overslagstation Delft van AVT products en het overslagstation van Harlingen van Alsacast.
De huidige situatie met de twee verwerkingsstations. De achterste is er later bijgebouwd toen het al geen VAM meer was.
Het vuilverkingsstation
De oude VAM wagens die door Roco uitgebracht zijn.
De Vam wagons waren er in verschillende uitvoeringen hier de Regam Gas wagen.
De weegplaats van de wagons met het laadprofiel. Hoe vreemd ook maar deze was ook aanwezig.
De wagens werden via een kabel rondgetrokken
.
De kabel liep rond onder de sporen in een cirkel
Nu ligt alleen de put er maar en al het kabelwerk met de buizen onder de rails zijn verdwenen
.
Het koppelstuk dat op een rails naast het spoor liep wat aan de wagon gekoppeld werd om de wagons te verplaatsen.
De bediening van de wissels gebeurde toen en nu nog steeds met de hand.
Ook de verbinding met het hoofdspoor.
Als het vuil wordt aangevoerd wordt de vrachtwagen eerst gewogen om te kijken hoeveel vuil deze aanvoerde
.
Het administratiekantoor met de weegplaats
.
De baanwachterswoning die is overgebleven uit de tijd van het station Piet Gijs.
De buitengevel is nu opgeknapt maar voor de rest is het nog precies hetzelfde. Het getal 42 staat nog steeds op de gevel.
De woonboten in de Haarlemmertrekvaart aan de andere kant van het spoor
.
Het schakelstation wat ondertussen is afgebroken. Het eerste gebouw wat gemaakt is.
Op het ogenblik wordt er druk gewerkt aan tekeningen om dit station na te bouwen