Plan U

Plan U

terug naar pagina 1 geel, 1 rood, 2 ga verder naar pagina 4, 5

 

Het dak is 0,25 mm styreen wat o.a. voorgegraveerd is voor de ribben van het dak. Het voordeel van deze dikte is dat het daardoor makkelijk te vervormen is. Het dak wordt iets over de ronding heen gelijmd met vloeibaar oplosmiddel (chloroform, bisonkitverdunner of MEK) met een penseel. Het dak wordt niet vastgelijmd aan de ribben. De acessoires voor het dak die ook van 0,25 mm styreen zijn gemaakt. De vier ventilatieroosters voor boven de deur zitten bovenaan. De ventilatieroosters boven de deur en de dakplaat zijn aangebracht. De bak zoals hij er tot nu toe eruit ziet klaar om de ribben op het dak te maken. De ribben worden gemaakt van strips (120 van evergreen) die tegen de voorgegraveerde lijnen aan worden gelijmd. De ribben zijn vastgelijmd op het dak. Een detail van het dak. Het interieur betaat uit verschillende laagjes. Het tussenstuk met de hoofdsteun De steunen waar de zitkussen straks opkomt. Het zitkussen wordt op de twee steunen gelijmd. Het rugkussen wordt op de achterwand tegen het zitkussen aangelijmd. Hier nog een keer de 4 stukken in volgorde van plakken. Zo maken we twee soorten stoelen met aan twee zijde een zitplaatsen en een enkele. Op de streepjes op de bodemplaat lijm de de dubbele stoelen vast. .De enkele leggen we apart, want die lijmen aan de binnekant vast van het treinstel nadat deze geverfd is. Al de stoelen die op de bodemplaat gelijmd moeten worden zijn bevestigd. Hier de bodemplaat met stoelen in het treinstel. De wand van de moterwagen met de plot Detail van het moter gedeelte met de roosters. De wanden van de andere kopbak.

Wat extra informatie over de verschillen van de treinstellen door de tijd heen.

Plan U is vanaf augustus 1960 in dienst gekomen in de rode kleur. Ze hebben in de motorwagen allemaal 3 roosters behalve treinstel 152 . Dit treinstel heeft 5 roosters. Tussen 1965 en 1967 werd de ATB ingebouwd. Hiervoor zijn er toen leidingen op het dak geplaatst. In de winter traden vaak storingen op met de deuren tengevolge van de stuifsneeuw . Daarom werden in de jaren 1971 en 1972 deze deuren vervangen door aluminium zwenkdeuren zonder handgrepen. Deze deuren hebben een grijze kleur. De stellen kregen de gele huisstijl tussen 1968 en 1973. Dit had tot gevolg dat een rood stel met grijze deuren heeft rondgereden. Er zijn zelfs foto’s uit 1968 van treinstel 142, 1969 van de 150 2 maal en een schadegeval in 1970 een gele plan U met nog de oude bakindeling, maar hoe lang dit stel zo gereden heeft weet ik niet maar dat zal heel kort zijn geweest. De schuifdeuren lagen meer naar binnen en de grijze zwenkdeuren lagen gelijk met de buitenkant van de bak. De bagage deuren in de rode versie hadden een soort roosters onder het raam zitten welke bij de gele zijn verdwenen.De bekleding van de stoelen in de 1 e klas was rood en in de tweede klas blauw. Bij de derde revisie vanaf 1973 is de kleur van de banken in de 2 e klas rood geworden. In 1980 werden bij de grote revisie de ramen aangepakt. Er waren echter te weinig oorspronkelijke ramen den werden de ramen vervangen door sprinterramen. Bij stel 123 gebeurde dit alleen in de B bak en bij de stellen 112, 113, 115 gebeurde dit bij het volledige treinstel. Bij de revisie in 2001 kwam er een uitlaatkast voor een ingebouwde aggregaat op de kop van de moterbak.

Heb je belangstelling voor de plots dan kan je contact met me opnemen via

Terug naar pagina 1 geel, 1 rood, 2 ga verder naar pagina 4, 5