De Onkruidbestrijdingstrein. Een blokkendoos als sproeirijtuig. 

 

Midden van de jaren ’60 vorige eeuw ( 1965 ), werden de tot dan gebruikte twee omC’s voor het sproeien, vervangen door een omgebouwd blokkendoos rijtuig. Dit was de in de vijftiger jaren omgebouwde B5814 vanuit het oude motorrijtuig mB 9467.

Het rijtuig kreeg allerlei modificaties voor de dienst in de onkruidbestrijdingstrein. Zo werden een aantal ramen geblindeerd, en werden er schuifderen aan 1 kopzijde aangebracht. Verder werden de vouwbalgen gedemonteerd en de doorloopdeuren met plaatwerk dicht gemaakt.

Lees verder hoe we hier een Roco Ces om gaan bouwen tot dit zonderlinge rijtuig.


Foto: Carlo Vos Het rijtuig waar het om gaat.

Datering is niet exact bekend, maar zal ergen midden ’70-er jaren liggen.

Wij gaan hier echter de versie van 1965 maken.

Het ombouwslachtoffer:

Een oud model Roco Blokkendoos stuurstandrijtuig, een Ces.

Was nog vrij makkelijk te vinden op Marktplaats

Het begin van de demontage.

Demontage voltooid.

De draaistellen hebben nette stroomafname, dit is zeer welkom, met het oog op plannen om er in de toekomst een werkend schoonmaakrijtuig van te maken…

Vol goede moed beginnen we aan het makkelijkste karweitje.

Het dichtzetten van twee ramen. Plaatje 1mm styreen op maat maken…

…en in de opening plakken.

De sponningen hebben aan de binnenkant een opstaand randje, dus dat moet eerst even weggesneden worden !

( Noot: Later zal dit niet meer nodig blijken te zijn… )

Vervolgens kan de zaag in het model….

… om de drie deuren te gaan vervangen door een dichte plaat met een schuifdeur..

Ook de frontseinen worden niet meer op prijs gesteld.

Aan de ‘korte’ kant, een eendere operatie. Hier geen schuifdeur, maar…

… gewoon een stukje blinde plaat…

…en passend gemaakt !

Hier houdt deze vorm van ombouw abrupt op ! Het volgende zou zijn, om ook daadwerkelijk de schuifdeur etc. te gaan maken.

Maar…. we zijn hier op Sleutelspoor.nl, The Home of the Plotter, dus alle activiteit op stop en eerst…

… een AutoCad tekening van alle voor de ombouw benodigde onderdelen gemaakt.

Die kan geplot worden, en de strakke,  maatvaste onderdelen rollen als kinderspel uit ….

…. de PLOT !

We beginnen, zoals standaard bij de bouw uit plots, met het uitsnijden van de ramen.

Eenvoudigweg de rechte lijnen doorsnijden ( ook de middenlijn ), de rondingen gewoon met rust laten en het zo half losgekomen plaatje styreen er eenvoudigweg uitknikken !

De schuifdeurwanden met raam.

En op elkaar gelijmd met Uhu Plast-met-kwastje.

Na het lijmen goed aanrollen met een minibehangrollertje en een aantal uren onder druk laten uitharden.

De nieuwe, dichtgezette kopwand voor de schuifdeurzijde.

En 3 lagen op elkaar, met een gravure om aan te geven waar de oorspronkelijke deur had gezeten.

De compleet nieuwe kopwand van de korte kant. Hier waren ook de kopramen dichtgezet met staalplaat.

Ter afdekking van de deur hebben de ombouwers destijds er voor gekozen om er simpelweg een plaat voor te lassen !

De korte kant deurvervangende beplating…

… levert twee stuks op.

Net als alle voorgaande delen, zijn ook deze voorzien van klinknagelimmitatiegravures en lijnen voor de horizontale verstevigingsstrip.

Zo, dan verder met het kanibaliseren van de donor.

Hier wordt de hele voorwand uit de korte zijde ‘geknikt’.

Methode: Eerst langs de buitenstijlen inzagen, vervolgens met scalpel langs het dak een flinke kerf aanbrengen ( doorsnijden hoeft niet ) En de wand eenvoudigweg naar achter knikken.

Daarna met een vijltje ( net als bij alle andere gezaagde en geknikte delen ) alles netjes glad afwerken.

Een gapend gat en twee iele stijltjes is alles wat er over is van de korte kop.

Maar niet voor lang, want de geplotte wand past exact !.

Ook de andere kant maken we dicht.

Noot: We houden deze volgorde aan om de lijm aan de andere kant steeds de gelegenheid te geven om te drogen.

Dan weer terug naar de korte kant, alwaar we de opening tussen deur en kopwand ook dicht maken.

Een overzicht met alle gemaakte gaten gedicht !

En van de andere zijde.

Hier is er een rustpunt in de bouw. Als volgende moet namelijk de doorloopdeur uit deze kopwand gezaagd worden. Daarvoor is het absoluut noodzakelijk, dat de lijm 24 uur de tijd krijgt om hard te worden…

Het uitzagen van de deuren gaat net zo als eerder beschreven bij de kopwand aan de andere kant.

En de vervanger er weer ingelijmd.

Gevolgd door weer een lijmdroog pauze…