Station Leiden CS II

Het station was het eerste grote gebouw wat ik gemaakt heb met de plotter. Leo Piek had altijd grote belangstelling voor het gebouw gehad en wilde het graag in model. Voordat hij dit voor elkaar gekregen had was er zo veel tijd verstreken dat zijn aandacht was verplaatst naar Leiden Heerensingel. Dus ik mocht de tekeningen van hem gebruiken en kreeg daarbij meteen het originele bestek. Het originele bestek bestond uit vier A4tjes en beschreef meer de afbraak van het oude station en wat er met de restmaterialen moest gebeuren dan dat er iets bouwtechnisch vermeld werd over het nieuwe gebouw. Ik kreeg vier grote tekeningen met vooraanzicht, bovenaanzicht en enkele doorsneden van het gebouw. Ik heb het in verschillende fases gemaakt. Ik ben begonnen met de eerste zijbeuk daarna volgde de twee andere beuken met tenslotte de twee tussenstukken. Toen het gebouw helemaal in elkaar zat kwam ik een foto tegen van de achterkant waaruit bleek dat de gevel anders in elkaar zat dan ik gebouwd had. Als styreen eenmaal gelijmd is (versmolten) krijg je het niet meer uit elkaar zoals bij solderen. Gevolg het gebouw werd helemaal opnieuw gebouwd. Gelukkig ging het een stuk sneller omdat alles al in de computer zat.

Het gebouw bestaat uit 6 lagen. Een voor de ramen, een voor de kozijnen, drie voor een goede dikte van de muur te krijgen en een voor de verschillend steenlagen. Als het uit de plotter komt moet je de snijlijnen definitief doorsnijden.

De stenen die gegraveerd zijn hebben een opstaand randje van het einde van de graveerlijn. Om dit te verwijderen kan je wegschrapen met een mesje of schuren met schuurpapier.

Hier zie je het verschil tussen het gedeeltes met en zonder verwijderen van de graveerrandjes.

Hier drie lagen van 1 mm om de dikte van de muur te creeren. Bij de bovenste laag waar de stenen in gegraveerd zijn is de bovenboog ruimer gemaakt voor de sierbogen straks.

Hier zijn de lagen op elkaar geplakt om een goede dikte voor de muur te krijgen.

De sierbogen bestaan uit 3 lagen van 0,5 mm. Ze worden op elkaar geplakt om het juiste relief te krijgen.

Hier zijn ze deze bogen op de tweede laag geplakt.

Iedere laag wordt voor het verlijmen de juiste kleur gegeven. Hier worden de ramen in de kleur groen gespoten. Hiervoor gebruik ik zwartgroen nr. 40 van Revell

Hier zijn de ramen en de deur keurig in de verf gezet. Het hoeft niet nauwkeurig te gebeuren. Je moet er alleen rekening mee houden dat waar verf zit er geen hechting van de lijm zal plaats vinden. Waar teveel verf zit verwijderen we dit met wat schuurpapier of een mesje, zodat het styreen weer vrij wordt van verf, klaar om te verlijmen.

De kozijnen worden in mat wit gespoten.

En de twee lagen worden op elkaar gelijmd. De deuren en de kozijnen zien er meteen strak geschilderd uit.

De muur wordt op deze twee lagen gelegd. Boven de ramen zit een ornament die 1 maal gemaakt is en daarna meerdere malen is afgegoten in kunsthars.

Om aan de juiste kleur van de stenen te komen ben ik naar station HS in Den Haag gegaan. Dit is namelijk door dezelfde architect ontworpen en ook rond dezelfde tijd gemaakt.

Op enige afstand heb ik een kleurwaaier gehouden om een juiste gemiddelde kleur van de stenen te krijgen. Ik heb daarna deze kleur bij de schilder laten mengen.

De muren zijn gespoten met de airbrush met de basis kleur voor de stenen.

De onderdelen worden met de kwast geschilderd

Zodat de gevel er na schilderen zo uitziet

.

Met sterk verdunde verf brengen wassen we de voegen in. De verf wordt steeds opgedept met een doekje

De marsepein kleur van de eerste verflaag is zo al aardig aan het verdwijnen.

Hier het totale station ongeschilderd

 

De voorzijde

en de perron zijde