Geschiedenis
Eind 1969 werd het model gepresenteerd op de autosalon van Parijs. In de zomer van 1970 werd het programma uitgebreid met een combi, die de aanduiding „Break“ kreeg. Ook verschenen bestelwagenuitvoeringen met of zonder achterdeuren, achterste zijruiten en achterbank. De voordelen van de eenvoudige opzet van de R12 werden snel duidelijk, want de R12 was ruim en comfortabel, de motor nam weinig brandstof en de prijzen waren concurrerend. Wel bleek het prestatieniveau ondermaats. Vanaf begin 1971 was daarom de R12 als sportieve Gordini verkrijgbaar met de 1,6-litermotor uit de R16.
In augustus 1975 werd een herziene uitvoering geïntroduceerd (Phase 2) met nieuw vormgegeven bumpers, koplampen en achterlichten evenals een nieuw dashboard. De productie van de R12 eindigde in Frankrijk in januari 1980.
- Renault 12 TS 1969-1975
- Renault 12 TL Break 1969-1975
- Renault 12 Gordini 1969-1974
- Renault 12 TL 1975-1980
- Renault 12 TX 1975-1980
- Renault 12 TL Break 1975-1980
Model
Renault R12 TL, Brekina 14511
Renault 12 TL, Brekina 14505
Renault 12 TS, Brekina 14512
Renault 12 TS, rood. Brekina 14520
Renault 12 TL, Norev 84765
Renault 12 Gordini, Norev 511255
kleurvariaties
- Renault R 12 TL hel geel, Brekina 14525
- Renault R 12 TL hel 0ranje, Brekina 14526
- Renault R 12 TL gordini blauw met witte striping, Brekina 14527