Renault 12

fotograaf Charles01

 

Geschiedenis

Eind 1969 werd het model gepresenteerd op de autosalon van Parijs. In de zomer van 1970 werd het programma uitgebreid met een combi, die de aanduiding „Break“ kreeg. Ook verschenen bestelwagenuitvoeringen met of zonder achterdeuren, achterste zijruiten en achterbank. De voordelen van de eenvoudige opzet van de R12 werden snel duidelijk, want de R12 was ruim en comfortabel, de motor nam weinig brandstof en de prijzen waren concurrerend. Wel bleek het prestatieniveau ondermaats. Vanaf begin 1971 was daarom de R12 als sportieve Gordini verkrijgbaar met de 1,6-litermotor uit de R16.

In augustus 1975 werd een herziene uitvoering geïntroduceerd (Phase 2) met nieuw vormgegeven bumpers, koplampen en achterlichten evenals een nieuw dashboard. De productie van de R12 eindigde in Frankrijk in januari 1980.

  • Renault 12 TS 1969-1975
  • Renault 12 TL Break 1969-1975
  • Renault 12 Gordini 1969-1974
  • Renault 12 TL 1975-1980
  • Renault 12 TX 1975-1980
  • Renault 12 TL Break 1975-1980

Model

Renault R12 TL, Brekina 14511

Renault 12 TL, Brekina 14505

Renault 12 TS, Brekina 14512

Renault 12 TS, rood. Brekina 14520

Renault 12 TL, Norev 84765

Renault 12 Gordini, Norev 511255

kleurvariaties

  • Renault R 12 TL hel geel, Brekina 14525
  • Renault R 12 TL hel 0ranje, Brekina 14526
  • Renault R 12 TL gordini blauw met witte striping, Brekina 14527