Renault 5

 

Geschiedenis

Eerste generatie 1972-1984.

De Renault 5 werd in 1972 gelanceerd. Onderhuids had de 5 erg veel weg van de Renault 4, zoals de voorwielaandrijving, torsievering, versnellingsbak (de eerste Renault 5’s hadden net als bij de R4 de versnellingspook in het dashboard zitten, latere versies hadden vloerschakeling) en de in de lengte geplaatste 850cc-motor kwam eveneens van de Renault 4. Grotere motoren, tot 1400 cc, waren ook beschikbaar en waren afkomstig van de Renault 8, Renault 12 en Renault 18. De wagen werd wereldwijd veel verkocht en meer varianten van de auto kwamen beschikbaar.

Er was ook een rally-versie van de Renault 5 met een middenmotor, de Renault 5 Turbo. Deze dient niet verward te worden met de Renault 5 Alpine Turbo of de Renault 5 GT Turbo, die beide de motor (net als alle andere Renault 5’s) voorin hadden.

 

Tweede generatie 1984-1966

De opvolger, de Super5 of Supercinq, leek uiterlijk behoorlijk op zijn voorganger, maar was van voorkant tot achterkant vernieuwd. Hij was ruimer opgezet en zuiniger. Duidelijk herkenbaar waren de schildbumpers, de achterlichten en het zwarte schildje erboven. De nieuwe 5 had een grotere binnenruimte omdat hij wat langer en breder was, maar ook omdat de motor nu, evenals in de Renault 9 en Renault 11, dwars was geplaatst.

Model

 

Renault 5 1e generatie, Norev 510525