Renault Espace

fotograaf Rudolf Stricker

 

Geschiedenis

Het model werd in 1984 gelanceerd en inmiddels wordt de vijfde generatie gebouwd. De Espace heeft vijf tot zeven zitplaatsen. Er bestaat ook een Grand Espace-versie. Deze heeft een verlengde wielbasis waardoor naast de zeven passagiers ook bagage mee kan. De Espace was de eerste MPV in Europa.

Espace I (J11)

Bij Renault dacht men dat de Espace een nicheproduct was. De bouw ervan werd daarom uitbesteed aan de oorspronkelijke ontwikkelaar Matra Automobiles, die ook over de benodigde specialistische productiefaciliteiten beschikte.I n april 1984 werd de eerste Espace aan de pers getoond en in juli 1984 startte de verkoop. Aanvankelijk kwam de verkoop niet van de grond, omdat het publiek moest wennen aan het voor die tijd bijzondere ontwerp. In het eerste jaar werden slechts 2.703 exemplaren verkocht. In 1985 stegen de verkopen echter sterk en vanaf 1987 moest de Renault-Alpine-fabriek in Dieppe bijspringen om aan de vraag te voldoen. In 1988 kreeg het model een facelift waarbij de meeste Simca-onderdelen en enkele typische Simca-ontwerpkenmerken, waaronder de naar voren toe schuin aflopende koplampen, werden vervangen door Renault-equivalenten. In 1991 waren uiteindelijk 182.000 stuks verkocht en was er een nieuw marktsegment gecreëerd.

Espace II (J63)

Voor 1991 werd de Espace grondig herzien en opnieuw getekend, nu naar de normen van Renault. De auto kreeg een volledig herziene carrosserie en een nieuw dashboard, en ook de rest van het interieur werd verbeterd. Alle hoeken werden afgerond. Het chassis daarentegen bleef onveranderd. Deze tweede generatie kreeg spiegels die in de motorkap waren verwerkt, en die door een horizontale designlijn over de motorkap waren verbonden.

Espace III (JE)

In 1997 werd de Espace weer volledig herzien. Deze keer werd het chassis zodanig gewijzigd dat de motor dwarsgeplaatst kon worden. De carrosserie kreeg rondere vormen en er kwam ook een nieuw interieur in ruimteschip-stijl, met de digitale snelheidsmeter centraal geplaatst. Het dashboard was allesbehalve traditioneel en herinnerde aan Matra’s vroegere vernieuwingsdrang. Deze nieuwe Espace kreeg verder een modern ogend radiatorrooster en beluchtingsroosters op de achterzijde van de spiegels.

 

Espace IV (JK)

De vierde generatie, die in 2003 geïntroduceerd werd, was de eerste Espace die volledig door Renault werd ontworpen en geproduceerd. Het was ook de eerste versie die een volledig stalen carrosserie kreeg. De Espace werd nu niet meer door Matra gebouwd, maar door Renault in Sandouville. Het nieuwe model stond in lijn met Renault’s recente designstijl die vooral door de Vel Satis en de Avantime uitgedragen wordt.

Espace V

Op de IAA in Frankfurt 2013 werd de Initiale Paris-concept voorgesteld als voorproefje op de nieuwe Espace. In 2014 is de nieuwe Espace onthuld en vanaf 2015 is de tot crossover geëvolueerde MPV leverbaar.

 

Model

Renault Espace II, BoS models 239384