Spoorviaduct

 

Vroeger lag de spoorbaan op hoogte van het maaiveld. Om het treinverkeer te scheiden van de rest van het verkeer werd een spoorviaduct gebouwd en tegenwoordig is ze zelfs ondergronds gedaan. De PCC reed ten tijde van het luchtspoor.

Het spoorviaduct ruste op peilers die een speciale vorm hadden

Tussen de peilers werden veel auto’s geparkeerd.

Er is een 3D tekening gemaakt van de pijlers van het viaduct.

De andere zijde heeft een afvoer voor de afvoer van het regenwater.

 

Na nog een paar wijzigingen in het ontwerp. (steviger contact met de regenpijp) zijn de pijlers goedgekeurd. Dus we kunnen alle pijlers  printen die het spoor viaduct gaan ondersteunen.

Nu zijn we klaar om ze te gaan schilderen

 

De 3D geprinte kolommen voor het spoorviaduct hebben een paar uur in een teiltje met lauw afwaswater gestaan en zijn daarna op een krant te drogen gezet.

In bad verliezen de kolommen eventuele vetresten of andere verontreiniging
Met een spuitbus grijze Tamiya primer is een dunne laag grondverf opgebracht. Vervolgens zijn de kolommen met behulp van de airbrush in de benodigde betonkleur gespoten. Daarvoor is Revell 75 met Revell thinner gebruikt. Telkens hebben de twee tegenover liggende kanten een verflaagje gekregen, gevolgd door een droogtijd van 10 tot 15 minuten. De kolommen staan daarbij op een draaitafel met daarop een rond vel papier.

 

Kolommen in de schilderswerkplaats

Onderstaande afbeelding toont een pijler in de grondverf en een in betonkleur. Heel verschillende kleuren grijs. Het zijn er 58, dus ze moesten in verschillende groepen de spuitcabine in. Het primeren is overigens in één keer gedaan, in de buitenlucht. Wel op dezelfde wijze: twee tegenoverliggende zijden spuiten, gevolgd door een droogtijd.

 

In de primer en in betonkleur

Hier en daar is het oppervlak van de pijlers enigszins onregelmatig uit de printer gekomen. Dat heeft tot mooie kleurschakeringen in het beton geleid. Hiermee is de basis gelegd voor de weathering. Bij schilderen met een penseel zouden de kleine onregelmatigheden in het oppervlak waarschijnlijk niet tevoorschijn zijn gekomen. Op sommige kolommen in onderstaande afbeelding is ook al weathering met een penseel aangebracht (de rechter kolom en de achter staande kolom, beide bovenaan).

 

Weathering door oppervlaktestructuur en vanwege schilderen

De hemelwaterafvoerbuizen zijn aanvankelijk meegespoten in de betonkleur en zijn daarna met een penseel op kleur gebracht met een mengsel van Vallejo 71.065 Steel en 70.820 Offwhite in de verhouding van ongeveer 2 op 1. Het wit is nodig om de metaalkleur te breken en geoxideerd zink uit te beelden. Dat was een flinke klus, want het beton mocht natuurlijk niet geraakt worden. De mix van spuit-dunne 71.065 met de dikke 70.820 levert een fijne viscositeit voor penseelschilderen.
Met A.Mig -0043 Shadow rust zijn hier en daar kleine roestpitten op buizen gezet. Die zijn vooral op kleine oneffenheden in het oppervlak van de buizen aangebracht. Die oneffenheden hebben hiermee een goede toepassing gekregen. Met A.Mig-0040 Medium rust zijn wat verse roestsporen op diverse buizen aangebracht. Enkele van de buizen zijn afgemaakt met een dry brush met A.Mig-0619 Earth. Het spoorviaduct op onze modelbaan is circa 10 jaar oud; daar is de mate van vervuiling op afgestemd; het mag er niet nieuw, maar ook niet te beroerd uitzien.

De buizen zijn niet meer in staat van nieuw

Het betonoppervlak van de kolommen laat aan de bovenzijde hier en daar vochtinwerking zien. Dit is gedaan met Vallejo 76.506 Wash for rust effects, aangevuld met druipers gemaakt met A.Mig-0040. Waar het effect te sterk overkwam heeft een dry brush met betonkleur Revell 75 het aanzien milder gemaakt.
Bepaalde kolommen, en dan vooral de voeten, waren nog wat te schoon. Dat is verbeterd door hier en daar pigmentpoeder A.Mig-3030 Factory dirt ground in te borstelen. Verder zijn er nog wat schakeringen aangebracht met enkele andere pigmentpoeders: A.Mig-3010 Concrete, Rainershagen 6042 Betonpuder alt, verwittert en 6081 Verwitterungs-Puder grau-ocker. Elke kolom is anders.
Bij één kolom ontbreekt de hemelwaterafvoerbuis. Op die plek is met Vallejo 76.506 en A.Mig-0040 een roestspoor van boven tot onder aangebracht, als ware de buis al langere tijd verdwenen waardoor regenwater met roestdeeltjes langs de kolom is gestroomd. Dat het opspattende water uit de spoorbaan roestdeeltjes bevatte, was bij het grote voorbeeld vooral te zien aan een laagje op de auto’s die al enige tijd onder het viaduct geparkeerd stonden.

Kleine vervuiling op de kolommen

Opmerkelijk is ook de lichtinval op de kolommen. Langs een kolom gezien lijkt het oppervlak vanwege de ribbelstructuur donkerder dan wanneer je er recht op kijkt.

 

De eerste pijlers zijn geplaatst. Op naar het spoorviaduct