Het Spoorwegmuseum in Utrecht gaat moderniseren.

Het Spoorwegmuseum in Utrecht gaat moderniseren.

“Dit is geen museum meer, maar een pretpark”, “waar zijn onze mooie locomotieven gebleven” en “waar gaat het materiaal heen wat niet meer in de collectie past?!” Deze kreten en de daarop volgende discussies kunnen we ons waarschijnlijk allemaal nog herinneren. In de nieuwe visie van het spoorwegmuseum was o.a. geen plaats meer voor de (inter)lokaletram. Door deze visie van enkele snelle jongen en meisjes moesten deze stukken uit het museum verdwijnen en ergens anders onderdak zien te vinden. Enkele van deze “ongewenste”stukken waren de stoomtramlocomotief RTM57, de motorwagen M67, de tramrijtuigen B364 (kindertram) en AB417 en twee goederenwagen 458 en 635 die vroeger tot de metersporige RTM behoorden. De “stichting voorheen RTM Ouddorp” was bereid deze stukken, die zij eerder aan het museum geschonken had, weer terug in haar collectie op te nemen en beloofd er goed voor te zorgen!. Anno 2010 is de RTM57 een goed geconserveerd staties object geworden, het rijtuig B364 is onlangs in al zijn glorie, net als de 458, opnieuw in gebruikgenomen en de M 67 heeft nog niet zolang geleden zijn eerste meters over de Brouwersdam gemaakt. In de nazomer van 2003 vond het transport van de voertuigen van Utrecht naar de Brouwersdam plaats Hier volgt een verslagje van de aankomst, en het afladen van de 417.

Voor het transport is wederom een beroep gedaan op Van Maanen Transportbedrijf. Het transport is aangekomen op de grote parkeerplaats bij De Punt. Hier zijn geen mogelijkheden om het rijtuig afteladen. Zijaanzicht van de oplegger met AB417 De 417 had ook geen cm langer mogen wezen Het reglement voor het wegverkeer schrijft voor dat een bijzonder transport, zoals dit tramrijtuig, aan de achterzijde goed voorzien moet zijn van rood/witte gevaarborden. Detail van het MBS draaistel. Van Maanen transport heeft enkele oplegger speciaal uitgerust voor het transport van railvoertuigen. De rails op de trailer zijn in alle mogelijke spoorbreedte verstelbaar. Het transport moet om te kunnen lossen naar het midden van de dam. Bij Port Zelande hield toe nog het spoor op en was een specialeweg aan gelegd om spoorgerelateerde voertuigen te kunnen lade/lossen. Links het gebouw wat ooit bedoeld was als museum en wachtkamer voor de RTM. Onder tussen was de reiger over her spoor aangekomen om de 417 na lossing terug naar de remise op de Punt te brengen. De spanschroeven tussen bak en trailer worden hier los gemaakt Zicht op de speciale afloopbrug van wagen naar spoor. De brug heeft in het midden wel wat ondersteuning tegen het doorzakken nodig. De trailer wordt afgestempeld en de chauffeur pompt het dek van de oplegger aan een zijde omhoog zodat het rijtuig door de zwaartekracht vanzelf gaat rijden. De truck blijft aangekoppeld en komt langzaam uit zijn veren. Het eerste draaistel heeft voorzichtig de wagen verlaten en is nu onderweg naar de echte railstaven. Het voorste draaistel staat haast op RTM sporen terwijl het achterste draaistel nog op de oplegger staat. Let even op de nood of veiligheidkoppelingen van het rijtuig (haak met ketting) Hier is duidelijk te zien dat de 417 door de lier van de truck in bedwang is gehouden. De secretaris van de museumstichting, Arie Baars”, heeft net een controle van de winch uitgevoerd. Nog een klein stukje en de 417 is helemaal voor de RTM De 417 is gekoppeld aan de Reiger en een vrijwilliger (schilder Nol) maakt de ketting van de truck los. Het opruimen van de hulpstukken was in een zucht geregeld. Het hele opbouwen, lossen en opruimen heeft niet meer als 1 uur geduurd     Wegvervoer in model NS 5500 en de BR 64-415   Het Spoorwegmuseum in Utrecht gaat moderniseren.   Wegvervoer van de C12c van de SGB   Transformatie van een goederenwagen   vervoer van een beschadigde Sggmrs