Er bestaan in ons land vele vormen van draagconstructies voor de bovenleiding. De konstructie van de palen en portalen houdt verband met de tijd waarin ze werden geplaatst. Indien men de constructie van de draagconstructie op een bepaalde lijn kent, dan kan men aan de hand van eerdergenoemde staat voor een lijn die omstreeks dezelfde tijd werd geëlktrificeerd met zekerheid zegen welke constructie daar gekozen zou zijn.
01-10-1908 Rotterdam Hofplein – Den Haag H.S. 01-05-1909 Den Haag H.S. – Scheveningen Kurhaus 04-04-1927 Haarlem – Rotterdam D.P. 15-05-1927 Haarlem – IJmuiden 01-07-1927 Amsterdam CS – Haarlem 15-05-1931 Amsterdam CS – Alkmaar, Velsen – IJmuiden Oost – Uitgeest 15-05-1934 Rotterdam D.P. – Dordrecht 15-05-1935 Schiedam – Hoek van Holland 06-10-1935 Haarlem – Zandvoort 15-05-1938 Amsterdam CS – Utrecht – Arnhem, Rotterdam Maas – Utrecht – Eindhoven, Den Haag, S.S. – Gouda 02-04-1940 Arnhem – Nijmegen 04-05-1942 Utrecht – Hilversum, Utrecht – Amersfoort 03-06-1946 Amsterdam – Amersfoort 25-07-1948 Den Dolder – Baarn 15-05-1949 Eindhoven – Maastricht, Sittard – Heerlen, Schin op Geul – Maastricht 16-01-1950 Dordrecht – Lage Zwaluwe – Boxtel 14-05-1950 Lage Zwaluwe – Roosendaal 08-10-1950 Leiden – Woerden 03-01-1951 Amersfoort – Apeldoorn 20-05-1951 Apeldoorn – Hengelo – Enschede, Hengelo – Oldenzaal, Amersfoort – Lunteren -Ede – Wageningen 07-01-1952 Zwolle – Amersoort 18-05-1952 Zwolle – Meppel – Groningen, Meppel – Leeuwarden 05-01-1953 Arnhem – Zutphen 17-05-1953 Zutphen – Zwolle, Niewerker – Rotterdam C.S. 03-06-1956 Eindhoven – Venlo, Gouda – Alphen a/d Rijn 18-04-1957 Roosendaal – Vlissingen 02-06-1957 Roosendaal – Breda 14-08-1957 Tilburg – ‘s-Hertogenbosch 29-09-1957 ‘s-Hertogenbosch – Nijmegen, Roosnedaal – Essen 01-06-1958 Alkmaar – Den Helder 22-05-1966 Arnhem – Emmerich 26-05-1968 Venlo – Kaldenkirchen 26-05-1974 Zaandam – Hoorn – Enkhuizen, Alkmaar – Hoorn 30-05-1976 Oldenzaal – Bentheim 22-05-1977 1e fade Zoetermeerlijn: Leidschendam V. – Meerzicht en Palenstein 28-05-1978 Verlenging Palenstein – Seghwaert 20-12-1978 1e fase schiphollijn: Amsterdam Zuid – Schiphol 27-05-1979 2e fase Zoetermeerlijn: Seghwaert – Meerzicht 31-05-1981 2e fase Schiphollijn: Leiden – Schiphol, Amserdam Zuid – Rai, de Haar – Veenendaal – Rhenen 1986 Amsterdam C.S. – Schiphol 29-05-1987 Weesp – Almere Buiten 28-05-1988 Almere Buiten – Lelystad 1993 Duivendrecht – Diemen Zuid – Weesp. 2000 spoorverdubbeling van twee naar vier sporen gereed op het traject Amsterdam Riekerpolder (aansluiting Westtak en Zuidtak) – Schiphol – Hoofddorp. 2003 De Hemboog, 2006 De Utrechtboog 2007 Betuwe route: Maasvlakte – Zevenaar 06-09-2009 HSL lijn Hoofddorp – Breda
Paal voor de ZHESM uit 1908
Amsterdam – Rotterdam, Haarlem – IJmuiden op vaste bodem 1927 Amsterdam – Rotterdam op slappe bodem 1927
Eenvoudig draadjuk 1927
Spaninrichting met kooijukken 1927
Oude palen met nieuwe balken. Haarlem – Delft
Portaalconstructie voor kleinere emplacementen
Beweegbare draagkabel aan oude palen. Beverwijk – Uitgeest
Driescharnierportaal 1934 – 1935
Constructieportaal over meer sporen 1934
Een “oer”BK balk Haarlem Zandvoort 1935
Drie scharnierportaal viaduct Rotterdam 1934
DIN portaal 1938
Dubbele arm 1938
Arm met trek en drukpijp
Nieuw type gebogen arm
Kokerbalk boven de draagkabels
Normale balk over meer sporen
Kokerbalk onder de draagkabels
Scharnierportaal op onderdoorgang
Seinbalk
Beweegbare draagkabel links Schiphollijn en rechts Zoetermeerlijn Balk bij beweegbare draagkabelophanging
Beton driescharnierportaal Utrecht -Hilversum 1942
Verlengd betonportaal Utrecht – Hilversum
Arkelportaal Brabant 1950
Arkelportaal voor de ZHESM 1950
Portaal van voorgespannen beton 1951