Station Mariënberg – De Abri’s 

Station Mariënberg – De Abri’s 

De opvallendste objecten op het eilandperron van Mariënberg waren de Abri’s. Het woord abri komt uit het Frans en betekent zoiets als beschutting gevende schuilplaats.

De Abri’s waren van een standaard type, door de NS in het begin van de 50-er jaren op diverse nevenlijn-stations in geheel Nederland geplaatst. Ze zijn zeer eenvoudig van opbouw. Zeven betonnen platen maken het geheel compleet, maar ook zeer degelijk.

We bouwen deze kleinoden na en doen dat zoals gebruikelijk weer uit styreen, met behulp van de plotter. Naast de versie van beton nu de versie met het glas

Leuk detail: De Vlaardingse modelspoorwinkel Modeltreinexpress heeft de modelletjes in bouwpakketvorm uitgebracht.

De bouw komt grotendeels overeen met de betonversie

Het plaatje 0.5mm styreen waarop de plotter de contouren van de diverse onderdelen heeft voorgesneden En voor 1 abri een stuk lexaan. Dit is een transparante kunstof die je kan verlijmen met styreen door modeel van oplosmiddelen.

Met een scherpe scalpel, een scherp balsames of desnoods een afbreekmes, snijden we de lijnen na op de plot. Doe dit rustig en zonder veel druk uit te oefenen. Na enige halen zakt het mes er vanzelf doorheen.

Let wel op, dat er snij- en graveerlijnen zijn ! De snijlijnen zijn duidelijk dieper. Het moge duidelijk zijn, dat alleen de snijlijnen uitgesneden worden !

Omdat het basismateriaal 0.5mm dik is, hebben alle onderdelen 2 lagen. Het dak zelfs 3 !

Let op bij het snijden van het lexaan dat dit een taaier materiaal is. Gebruik hiervoor niet meer kracht maar maak vaker de snijbeweging.

Om de lagen goed, duurzaam en recht op elkaar te lijmen hebben we in de loop der jaren de volgende techniek ontwikkeld.

  • Onderdelen netjes ontbramen
  • Met een dikvloeibare lijm 1 onderdeel geheel instrijken.
  • De andere laag er bovenop leggen en wat aandrukken.
  • De uitlijning correct maken door 2 kanten van het onderdeel op een vlakke ondergrond loodrecht drukken.
  • De twee lagen zijn door de lijm nu nog ten opzichte van elkaar te verschuiven.
  • Flink aanrollen met een klein model behangroller.
  • Het onderdeel onder een flinke druk, b.v. een stapel boeken of tijdschriften, minimaal 24 uur laten drogen

Als de onderdelen goed uitgehard zijn, schuren we de randen heel voorzichtig haaks. Eenvoudig gaat dat door een vel korrel 300 schuurpapier op een vlakke tafel te leggen onder de snijmat. Vervolgens met heel lichte druk het onderdeel langs de rand van de snijmat, loodrecht op het schuurpapier bewegen.

Let op, dat styreenplaat erg zacht materiaal is en je dus snel teveel wegschuurt !

Hier zien we een dakplaat. De dakplaat bestaat uit 3 plaatjes met steeds een iets grotere breedte. In volgorde van breedte lijmen we ze op elkaar, daarbij 1 lange zijde gelijk houdend en de andere lange zijde een ’trappetje’ laten vormen.

Als de plaatjes uitgehard zijn, kan het ’trappetje’ aan de ene lange zijde gelijk aan de de dakhoek geschuurd worden op de bovengenoemde wijze. Om de ronding en de opstaande rand te maken, gebruiken we profielen van Evergreen.

1.5mm kwartrond voor de ronding, 1x1mm strip voor de dakrichel.

Het kwartrond wordt tegen de lange zijde gelijmd niet niet afgeschuind is.

Dit gaat eenvoudig door de kwart rond met de bolle kant boven tegen de snijmat te leggen en dan de dakplaat met de graveerlijnen boven daar tegen aan te leggen.

Een streekje met een kwastje gedompeld in Bison Ontvetter lijmt de delen razendsnel samen.
Dan kunnen we de dakplaat omdraaien en de dakrichel van 1x1mm op de uiterste rand van het kwartrond lijmen.

Dit op dezelfde wijze, ook met Bison Ontvetter en netjes tegen een vlakke en haakse rand. Een complete dakplaat in bovenaanzicht… … en in onderaanzicht.       Ook de andere, staande, delen zijn inmiddels uitgehard na een nacht onder de ‘drukpers’.

De eindplaten ( trapeziumvormig ) leggen we op een vlakke ondergrond. Met een blokhaakje richten we een tussenplaat loodrecht uit. De tussenplaat valt natuurlijk netjes tussen de graveerlijnen !

Een streekje met Bison Ontvetter doet weer de rest !

We maken zo in totaal 4 onderdeeltjes.

Let overigens op bij het op elkaar lijmen van de eindplaten, dat er per abri twee zijn met aan 1 zijde graveerlijnen en 1 met aan twee zijden graveerlijnen. De hier afgebeelde hebben aan 1 zijde graveerlijnen ! De tussenwand wordt precies op de graveerwanden gelijmd Dan komt het plaatje met aan twee zijden graveerlijnen aan de beurt.

Ook dit lijmen we met Ontvetter en met behulp van een blokhaak weer netjes op de al gelijme onderdelen. En als laatste kunnen we dan de delen samenvoegen.

Let op de goede uitlijning in lengte richting. Dit gaat eenvoudig, door de abri op z’n zijkant te leggen. We zijn er bijna ! Rest nog het dak.

Omdat we inmiddels wat dikkere plaat hebben gecreëerd, kunnen we nu het dak met een reguliere ‘huisjeslijm’ vastlijmen.

De graveerlijnen in de onderzijde van het dak geven weer de positie aan. De Abri’s helemaal afgebouwd. Uiteraard zetten we de witte abri’s niet direct zo op het perron, maar geven we ze een kleurtje.

Gebruik een verf naar keuze, zowel enamel als acryl voldoen hier prima.

Bij deze heb ik revell matt 47 verf gebruikt, die op het oog is gemengd en niet helemaal homogeen is doorgeroerd. Daardoor krijg je een iets natuurlijkere beton-look.
Het verven is om dezelfde reden met het penseel gedaan.

Een handigheidje is, om de abri met dubbelzijdig tape op een stukje karton te plakken.