Vaten als lading
Naast het bekende vervoer met tankauto’s en spoorketelwagens worden vloeibare producten ook in de bekende vaten (Drums) van 200 liter vervoerd. Een voorbeeld van dit vervoer kwam ik een paar jaar geleden in het oude havengebied van Antwerpen en Rotterdam tegen. Bij het zien van deze vaten denkt men in eerste instantie dat het om gevaarlijke stoffen gaat. Nader onderzoek zal leren dat deze nieuwe vaten over het algemeen leeg en ongevaarlijk zijn. (Bij vaten van een (1) kleur gaat het meestal om nieuwe nog niet gebruikte vaten.) Lege gebruikte vaten zijn te onderscheiden van hun nieuwe collega’s door een ratje toe aan kleuren en opschriften en aan hun niet al te schone en gedeukte uiterlijk. Voor het transport van deze vaten die gebruikt zijn voor opslag en transport van niet gevaarlijke en agressieve chemicaliën, vetstoffen, smeermiddelen en niet eetbare oliën zijn geen speciale veiligheidsmaatregelen nodig. Wel kan men vaten met een relatief goedkope wp-content, meestal als bulk, want dat is aanmerkelijk goedkoper, tegen komen in de open E en K-wagens. Volle 200 liters drums, met kostbare en/of gevaarlijke wp-content worden in de regel op pallets gestouwd en met gesloten wagens vervoerd.
Maatschets Rs
Overzicht over een beladen Rs met nieuwe vaten. Rongen en zijwanden staan op.
In 1989 staat een lange rij Rs-en met nieuwe vaten te wachten bij Antwerpen-Luchtbal. Voor het in model vullen van deze wagen met vaten moet al snel gerekend worden op 4 x Preiser 17101 a € 8.84
Op deze Rs staan nieuwe nog ongeverfde exemplaren te wachten op vervoer naar de nieuwe eigenaar
Voor elk transport een wagen
Ook werden er wel ex-kolenbakken gebruikt
Maatschetsen van de GTWO
Houten kolenbak van het NSM
Kopschot van de GTWO
Na de houten kolenbakken kwamen de stalenkolenwagens. Dit exemplaar is eigendom van de SGB in Goes
Model van een stalenkolenbak welke geladen is met twee rijen vaten. Om vaten te sparen leggen we onderin de wagen een fake bodem van piepschuim zoals in de tekening hieronder aangegeven.
fake bodem
Besparing van vaten als men bij de Kibri modellen een ring laat vervallen.
Als we de bodem laat zakken zoals bij ombouw is beschreven, kunnen lagebordwagens op deze manier geladen worden.
Maatschets K wagen
De onbehandelde vaten aan de gietboom. Bij het openen van het doosje wordt je verrast door de vierkleuren van de vaten!
Deze LWW van PIKO is door de geringe diepte van de bodem, eigenlijk ongeschikt om vaten te vervoeren. De verhoudingen zijn hier compleet zoek.
Hier is de “(on)diepte “duidelijk te zien
Ook deze DB rongenwagen van ROCO heeft te kampen met de ondiepte van de laadbak. De vaten staan te hoog tov het boord.
Boven aanzicht van de beladen wagen. Rechts is de niet verbouwde, en links de wel de verbouwde K te zien
De vaten op juiste hoogte boven het zijboord
Korte buurtgoederentrein met een beladen E op het einde.