Zakgoed (aardappelen) laden aan de openbare los- en laadplaats
In de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw was het nog gemeengoed dat er aan de toen nog volop bestaande openbare los en laadwegen gesloten wagens met zakgoed geladen werden. Na deze periode is het snel bergaf gegaan met dit kleinschalige goederen vervoer. Niet effectief en dus te duur voor het spoor. Een heel enkele keer kan het nog wel eens voorkomen dat een lokale vertegenwoordiger uit de agrarische sector zijn producten per spoor wil verzenden. In ons voorbeeld is dit een aardappelhandelaar die zijn waren wil exporteren naar het buitenland. Daar het zomer is, heeft hij van de spoorwegen voor dit aardappel-zakgoed transport een een Gs ter beschikking gekregen. In een periode met kans op vorst zal hiervoor een geïsoleerdewagen gebruikt moeten worden.
Een Gls wordt aan de openbare los- en laadplaats beladen met zakken aardappelen. De zakken mogen volgens de ARBO niet meer dan 50 kilogram wegen.
De laatste zakken worden gestuwd voor dat er een bakkie gedaan kan worden!
Na de laatste zak? is in detail te zien hoe men de tijd doorbrengt tot de aflossing. De aardappelzakken zijn “koud” in de wagen geladen zonder gebruik te maken van pallets. Waarschijnlijk beschikt men op de losplaats toch niet over een vorkheftruck. Let even op de “vergeten”zak die op de lege pallets op de hanger is achter gebleven
Het laden van de wagen op de modelbaan. Het model is van Roco en stelt de 21 RIV 84 NS 134 0 028-2 Gls-v 144 voor uit het depot Roosendaal. Dit is eigenlijk een Sigarettenwagen die gereserveerd is/zijn/was voor Philip Morris Bergen op Zoom.
NS beveelt de S-CHO aan voor het transport van Aardappelen.
Uit het boekje voor elk vervoer een wagen van de voormalige NS
Even een blaasje pakken
Modelplaatje
De geïsoleerde koelwagen welke door NS werd aanbevolen voor het transport van vorstgevoelige producten zoals bv aardappelen.
Details en maten van de S-CHVO.
Aardappelen zijn zeer vorst gevoelig. Daarom in perioden dat vorst verwacht word, aardappelen transporteren met deze geïsoleerde wagens.
De koelwagen is ontstaan uit een Dapol bouwpakket. Hier heb je de keuze met bouwen tussen een open of een dichte deur.
De voorganger van de S-CHO was de S-CHR Deze groentewagen werd gebruikt voor het vervoer van allerlei goederen, waaronder het arbeidsintensieve laden van zakgoed.
Details van deze groentewagen
Artitec vertaalde de S-CHR naar het model
Nogmaals de S-CHR maar nu in het bruin als Gs
De zakken komen gedeeltelijk uit een kant en klaar serie van een merk Preiser. Enkele zakken zijn in Das klei gekopieerd en grijs geverfd. Daar ik deze zakken ook bij mijn post gebruikt zijn enkele voorzien van een rood/wit/blauwe band.
Dit is niet zoals het hoort! Door het ruwe behandelen zijn enkele aardappelen dusdanig gekneusd dat zij hun sporen op de zakken hebben na gelaten.
De zakken werden vervoerd op pallets. Hier enkele pallets van o.a. Roco Minitanks, Faller en een engels merk wat ik niet meer weet. De agrariër staat met een pompwagen te wachten op de dingen die komen gaan.